Svenska klubbar säljer spelare för 15 miljoner euro, cirka 142 miljoner kronor, om året. Det är förstås positivt för de klubbar som får pengar att investera i sin verksamhet.
Men det finns också en fara i att en del svenska klubbar räknar med att sälja spelare och budgeterar med en spelarförsäljning.
- Spelarförsäljning är så pass osäkert att det inte ska budgeteras. Det ska vara en bonus, säger Andreas Frountzos på revisions- och konsultföretaget Deloitte.
- Det är klart att man ska jobba med sin talangsatsning och få ut spelare i Europa och tjäna pengar på det, men man ska inte förlita sig på att man kommer att sälja spelare för att bära sina kostnader.
Frountzos säger att många klubbar går med vinst enbart beroende på spelarförsäljning, utan dem har de ett negativt rörelseresultat.
Europas storklubbar drivs som multinationella företag, och även i Sverige börjar allt fler klubbar att drivas mer professionellt.
- Vår rekommendation och trenden är att fler och fler klubbar har en mer professionell ledning. Men idealisterna kommer alltid att behövas i svensk fotboll, säger Frountzos.