I slutet av förra veckan offentliggjorde AIK att man inleder ett samarbete med rättighetsbolaget Sportfive.
Tanken är att företaget, som har sin bas i Tyskland, ska sälja och förmedla klubbens kommersiella rättigheter. Det tyska bolaget är erkänt skickligt på att få fart på intäkterna för sina samarbetsklubbar.
– Vi ser AIK som ett av de varumärken som är starkast och väcker mest känslor i Skandinavien. Vi tror på att vi kan lyfta varumärket AIK och skapa ett ännu större värde för sponsorer och supportrar, skriver Sportfives vice president Nicolas Gaede till fotbollskanalen.se.
Nu kan fotbollskanalen.se avslöja att företaget även håller på att göra klart med IFK Göteborg, Kalmar FF, Helsingborgs IK och IFK Norrköping.
- Vi har tittat på vad det har erbjudit men inte gått vidare med det, säger Göteborgs ordförande Karl Jartun till fotbollskanalen.se.
Hur ser du på de tjänster som de kan erbjuda?
- Svårbedömt, jag kan inte kommentera det mer än så, säger Jartun.
Skälet till att klubbarna är intresserade är för att höja sina intäkter med hjälp av Sportfives erfarenhet och den tyska jätten vill åt både arenor och nya marknader i starka regioner.
– Vi tror på potentialen som finns i Sverige och vi vill etablera oss på den svenska marknaden. På andra marknader har vi spelat en viktig roll i utvecklingen av de kommersiella intäkterna. I Tyskland har vi varit verksamma i 25 år och är heltäckande marknadsföringspartners för 15 olika klubbar, skriver vice presidenten Nicolas Gaede till fotbollskanalen.se.
I Tyskland har det här konceptet varit framgångsrikt och om det får samma avkastning i Sverige skulle det innebära att klubbarna kan utmana ett Malmö FF som dragit in stora pengar via sina framgångar i Europa.
– Om man jämför den svenska fotbollen med övriga Europa så håller den inte högsta nivån när det gäller kommersiella intäkter, säger Gaede.
AIK anses ha ett av allsvenskans starkaste varumärken men har marknadsintäkter som placerar klubben på nedre halvan av de allsvenska klubbarna.
Sportfive samarbetar i dag med klubbar som Borussia Dortmund, Bayern Leverkusen, Lyon, Utrecht och Saint-Etienne. Samarbetet går i korthet ut på att man genom ett långsiktigt partnerskap med många nya initiativ ska öka marknadsintäkterna till klubben.
– När det gäller AIK så spelar man sina hemmamatcher på en av de mest moderna arenorna i Europa, men vi vill förbättra helhetsupplevelsen och skapa mer kund- och fansrelaterade koncept. En annan potential som vi ser, och då inte bara i Sverige, är den digitala sponsringen. De digitala plattformarna kommer skapa helt nya möjligheter för sponsring inom en väldigt snar framtid.
Han fortsätter:
– Vi tar hand om all sponsring, vilket innebär arrangemang och reklamrättigheter. När det gäller TV så kommer vi inte röra några centraliserade rättigheter, men kommer att stödja AIK när det inte finns några rättigheter, så som vänskapsmatcher, kval till Europa League och övriga turneringar.
Gaede vill inte bekräfta att man för samtal några specifika klubbar och understryker samtidigt.
– En sak är säker, vi kommer alltid jobba med ett dedikerat team på plats för att uppfylla behoven för vår partner AIK.
Sportfive ägs av Lagadère som är nära ett avtal om att ta hand om driften av Friends Arena där AIK spelar. Uppgifter till fotbollskanalen.se gör gällande att man vill in i klubbar där det finns bra arenor.
Blåvitt spelar på Gamla Ullevi som är relativt ny och Kalmar FF på nya Guldfågeln Arena. Helsingborgs arena Olympia har precis inlett renovering på 400 miljoner kronor.
Dessutom vill Sportfive jobba med en klubb i varje större region, och skälet till att man vänt sig till Helsingborgs IF och inte Malmö FF är oklart. MFF har sedan tidigare dålig erfarenhet av ett liknande avtal som man skrev med IMG och bröt tätt därefter och har under måndagen anställt en ny marknadschef i Cina Wikeborg.
- Vi är bäst i Sverige sportsligt och vi är bäst i Sverige när det gäller marknadsintäkter. Men för att stärka vår vision om att vara Nordens bästa lag och utmana Europa behöver vi ta nya steg även organisatoriskt. Med sin kompetens kommer Cina Wikeborg att kunna utveckla hela organisationen i arbetet med marknads- och försäljningsfrågor. Hennes uppgift blir att leda och samordna arbetet inom dessa områden med målet att nå större intäkter och att ge ännu större värde och upplevelse åt våra besökare och partners, säger Malmös vd Niclas Carlnén i ett pressmeddelande.