Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

KFF prioriterar beteenden i talangutvecklingen: ”Vi måste göra dem breda som människor”

Allsvenskan

Henrik Rydström är en av de ledande personerna i Kalmar FF:s stora talangsatsning. Hans senaste bidrag är ett styrdokument för hur föreningen ska ställa krav på beteenden och skolgång.
- Det handlar om att sätta en kultur, säger Rydström till Fotbollskanalen.

Foto: SCANPIX

Henrik Rydström fortsätter att vara en nyttig gnuggare för Kalmar FF. Nu har han skrivit, ihop med bland annat akademiansvarige Jens Nilsson, hur föreningen ska utveckla talanger. Allt sammanfattat i ett styrdokument, kallad Akademivision, så att det talas samma språk i föreningen. Även om den har flytande innehåll så blev första upplagan klar i helgen.

- Den är inte så detaljstyrd, det är inte ”vi ska i vår akademi spela på det här sättet, vi ska göra de här övningarna”, utan det handlar om att sätta en kultur. Dels för att skapa bra fotbollsspelare, men också bra personer, säger Rydström till Fotbollskanalen.

Annons

- När jag har läst om forskning, gruppdynamik, och talangverksamhet till vad som skapar möjligheter att få fram bra spelare, då återkommer hela tiden beteende. Vad kan jag som tränare ställa för krav på spelarnas beteende, dels i spelet men också vid sidan av plan?

Idag är Henrik Rydström åter tränare för U19-laget efter ett år som assisterande tränare i A-laget. Redan 2011, när han fortfarande var spelare, ville allt-i-allon Kjell Nyberg att Rydström skulle börja prata med akademispelarna.

- Han var tydlig med vi måste göra dem breda som människor. De får inte bli ”fattiga” personligheter. Du har lättare att hantera stress och motgångar om du har fler sidor av personligheten än om du bara är ”fotboll, fotboll, fotboll”.

Rydström själv är en rejält mixad blandning. Magisterexamen i litteraturvetenskap, spelarlegendar i KFF-perspektiv, musikrecensent, talangutvecklare, och har också kvar ett visst egobehov.

Annons

En av de viktigaste inriktningarna för spelarna blir skolan, för att exempelvis ha förmågan att ta upp information eller hålla sig koncentrerad under en lång period.

- Vi har struntat i det i många år. Om en U19-spelare har fått förfrågan att träna med A-laget klockan tio, då har A- och U19-verksamheten skitit i om han bommar skolan. ”Det löser sig”. Nu låter vi inte en spelare som inte klarar av skolan få träna med A-laget. Då skickar det ner signaler till U19 och U17 om att skolan är viktig. Det blir mer tyngd bakom det och en miljö som premierar ansträngning, beteende, attityd.

- Klarar ni inte av skolan och ta till er instruktioner, hur ska jag som tränare tro att ni kan förstå min taktik eller mina instruktioner på träningen? Ni har lärt er att stänga av och inte koncentrera er. Det kommer ni göra på fotbollen också, men kanske inte lika snabbt.

Annons

FIFpro släppte nyligen en undersökning kring fotbollsspelare i över 50 länder. En av sakerna som var oroande med Sverige var elitspelarnas brist på yrkesutbildning eller eftergymnasial utbildning. Endast 14 procent av spelarna i allsvenskan och superettan hade det.

- Jag läste en bok som handlade om de största akademierna. Bayern München, Barcelona. Det var instruktörer som hade jobbat flera år där som kände att det var deras viktigaste ansvar, för det är så få som tar klivet. Vi måste förbereda de andra för nästa steg i deras liv.

Fotbollskanalen publicerade för två veckor sedan en kartläggning kring svenska ungdomslandslagsspelare. Kalmar FF hade tredje flest under 2016, där endast Malmö FF och AIK hade fler.

Publicerad 2017-01-19 kl 06:50
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS