Kalmar FF har fortfarande stora problem att få ekonomin att gå runt. Trots försäljning av Marcus Antonsson till Leeds så blev det bara ett litet ekonomiskt plusresultat för hela 2016.
Däremot finns det några positiva delar på marknadssidan i år, säger marknadschefen Per Rosenqvist till Fotbollskanalen.
- Vi ligger bättre till än vad vi har gjort på ett par år. Det ser positivt ut för vår del. Vi har tagit in en hel del partners och även ökat på våra befintliga avtal, och ligger långt fram i samtalen med våra stora partners.
- Men i slutändan krävs det ändå lite sportsliga framgångar för att man ska nå fullt ut.
KFF har budgeterat för en liten ökning av marknadssidans intäkter. Samtliga loger är uppbokade för året, trots att det var tre lediga ifjol. Tidigare har det också funnits för många lediga lokaler i resten av Guldfågeln Arena. Nu är situationen omvänd.
Alla lokaler är uthyrda, inklusive några som föreningen inte hade tänkt hyra ut. Bland annat har planskötaren Jonas ”Poletten” Karlssons lokal blivit uthyrd till en kommersiell aktör.
- Vi brottas fortfarande med arenakostnaden. Det är ingen hemlighet, men det som vi kan kommersialisera med arenan är kommersialiserat nu.
Det är däremot svårare att nyttja gräsplanen till mer än fotboll. När arenan byggdes var ett argument att även konserter skulle arrangeras där, men det har visat sig vara svårt. Den senaste konserten på planen var 2011. Artister använder istället andra arenor i staden.
- Det är svårt om vi inte ska arrangera själva och att arrangera själva är en för stor risk. Vi kan inte få en utomstående aktör att komma till Guldfågeln, om inte kommunen erbjuder samma villkor där som de gör på sina egna arenor.
Därför är det fotbollspubliken som ska bidra med en ekonomisk positiv uppsving. Än så länge är runt 3000 säsongskort sålda i år, ungefär som väntat och en liknande siffra som vid samma tidpunkt ifjol. KFF ska också samarbeta mer med de lokala föreningarna, det ska bjudas in fler skolungdomar, och föreningen vill synas mer på stan.
De senaste åren har KFF också haft bra genomslagskraft på sina kreativa idéer. Bland annat när de bjöd alla Glenn på gratis inträde mot IFK Göteborg, eller när de lanserade ett datorspel där Nanne Bergstrand skulle släcka bengaler inför matchen mot Hammarby IF.
- Om vi ska slå oss själva lite för bröstet, och det här är ju i samarbete med reklambyrån Wilson Creative, så tycker jag vi har gjort fler kreativa kampanjer i Sverige än vad någon annan klubb har gjort under de här åren.
- Vi gillar ju att vara underdog och det får inte vara hat. Det ska vara kärlek förknippat med matcher, det ska vara inbjudande och alla ska känna sig välkomna till Kalmar. Det är lite det vi lever på som en småstadsklubb.