Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Skarpa anklagelser mot "transferkung" - tyst hos svenska klubbar: "Ointressant för oss"

Allsvenskan

"Transferkungen" Fabrizio Romano anklagas för att ha försökt sälja exponering på sina plattformar till klubbar i Skandinavien.
Men i svenska klubbars inkorgar har det varit tyst, enligt föreningarna själva.
- Och ett samarbete skulle vara helt ointressant för oss, säger exempelvis IFK Göteborg till Fotbollskanalen.

Foto: Bildbyrån/X

Det var i onsdags som danska Tipsbladet avslöjade att ett företag kopplat till Fabrizio Romano tagit kontakt med klubbar, exempelvis danska sådana, och presenterat ett erbjudande om samarbete. Enligt dokumentation som sajten tagit del av har klubbar kunnat köpa exponering av klubb och spelare via Romanos plattformar.

Transferjournalisten, som växt ut till en maktfaktor inom den internationella fotbollen, har 20 miljoner följare på X och 27 miljoner följare på Instagram. Där kan han alltså tänka sig att göra reklam för en klubb eller spelare i utbyte mot pengar, enligt Tipsbladet.

Även åtminstone en norsk klubb har fått ett liknande erbjudande. Det är Mehran Amundsen-Ansari, som numera jobbar för HamKam men tidigare varit storklubben Vålerengas marknadschef i fyra år, som berättar om det.

Annons

2022, under tiden som han jobbade för Vålerenga, kontaktades han av ett bolag som sade sig representera Romano. Amundsen-Ansari berättar för Fotbollskanalen:

 - En byrå kontaktade oss och erbjöd två saker: antingen att Fabrizio kunde vara med och skapa hajp runt potentiella övergångar och att vi då skulle betala för varje tweet han publicerade - eller att han kunde ställa upp i en video för oss för att exempelvis meddela att vi värvat en ny spelare.

För den norska sajten idrettspolitikk.no förklarar Ahmundsen-Ansari att han, efter diskussion med sina kollegor, beslutade sig för att ”spela med” i kontakten med bolaget för att se om det var på allvar och faktiskt kopplat till Romano. 

Och för klubbledaren råder det ingen tvekan om vad Romano, som utger sig för att vara journalist, var villig att göra. Dels kunde han tänka sig att ställa upp i en video som klubben i fråga kunde publicera på sina egna plattformar men han var också beredd att ta betalt för att ge klubben exponering via hans konton.

Annons

Så om ni var på väg att sälja en spelare och ni ville öka intresset för honom, då kunde ni be Fabrizio att skriva något om den spelaren?
- Helt korrekt. 

Klubbledaren och hans förening valde att nobba Romanos erbjudande.

- Det var aldrig aktuellt för oss att betala några summor. Och jag avföljde honom direkt när jag förstod vad han sysslade med. Det är inte journalistiskt arbete.

Det är bolaget Memmo, som specialiserat sig på att sälja personliga videomeddelanden från kändisar, som utgav sig för att representera Romano. I mejl som idrettspolitikk.no tagit del av erbjuds klubbar en kontaktyta direkt till transferguruns telefon.

Fabrizio Romano har en profil på Memmo i dag, av vilken det framgår att man kan få svar från honom inom ett dygn. En personlig videhälsning kostar, enligt hemsidan, 2 015 kronor.

Annons

Idrettspolitikk.no har via länkar i mejl som de tagit del av nått fram till formulär som klubbar kunnat fylla i för att köpa en video av Romano. Kostnaden för en att få en video skickad till sig inom en vecka: drygt 63 000 kronor.

Romano är ofta träffsäker när det kommer till att rapportera om internationella övergångar och han är en reporter som många medier, däribland Fotbollskanalen, regelbundet hänvisar till vad gäller silly season-nyheter.

Fotbollskanalen har varit i kontakt med representanter för en rad stora klubbar i Sverige; Malmö FF, Hammarby, Djurgården, Häcken, AIK samt IFK Göteborg - och ingen känner till att deras klubb har fått något erbjudande om ett samarbete med Romano.

- Det har inte nått någon hos oss. Skulle det nå oss så skulle det vara helt ointressant för oss i IFK Göteborg, säger exempelvis Blåvitts kommunikationschef Marcus Modéer.

Annons

AIK:s kommunikationschef Tobias Larsson skriver i ett sms:

"Jag har stämt av inom våran organisation och vi har inte tagit emot några sådana erbjudanden och det är inte heller något som vi skulle vara intresserade av att köpa".

Både Tipsbladet och idrettspolitikk.no har varit i kontakt med Fabrizio Romano, som inte har velat kommentera innehållet i deras artiklar. Idrettspolitikk.no har sökt personen som för Memmos räkning kontaktade klubbar, men utan framgång.

Även Fotbollskanalen har varit i kontakt med Romano, som via mejl avböjer att kommentera uppgifterna.

Publicerad 2024-03-01 kl 17:52

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS