Från och med den 12 juli i år kommer Friends Arena att byta namn till Strawberry Arena. Stockholm Live, som driver nationalarenan och äger namnrättigheten, har slutit ett nytt avtal med hotellkedjan Strawberry vilket ligger bakom förändringen.
Enligt DI är avtalet värt "väl över 100 miljoner kronor" totalt.
Fotbollskanalen har tidigare rapporterat att jakten på en ny namnpartner inte har varit helt lätt givet konjunkturläget. Johan Mägi, kommersiell chef på Stockholm Live, hävdar däremot att det funnits gott om spekulanter.
- Vi känner inte riktigt igen oss i den bilden internt. Vi har haft många spår att jobba med och tycker att vi har haft många olika möjligheter men känner att vi har valt rätt med Strawberry, säger Mägi till Fotbollskanalen.
- Det är en partner som kompletterar oss väl: de vill bygga varumärke, jobba med upplevelser och är starkt förankrad vid arenan i Solna med huvudkontor och två hotell. Det är också viktigt.
Hur långt är avtalet?
- Det är ett långsiktigt avtal. Jag kan inte kommentera exakta detaljer.
Hur står sig avtalet ekonomiskt jämfört med Swedbank-dealen?
- Det kan jag inte heller kommentera. Det är klart att finanserna är viktiga för oss men det handlar också om att hitta en partner som är engagerad i arenan och vill vara delaktig.
Kommer det att ske några förändringar på arenan framöver?
- Det kan jag inte heller säga något om.
Friends Arena är en multiarena som är hemmaplan för svenska herrlandslaget och AIK:s herrlag i allsvenskan. Just namnbytet till Strawbery Arena har inte landat väl i särskilt i svartgula supporterled.
I sociala medier har reaktionerna varit starka. Och mestadels negativa.
- Namn väcker alltid starka känslor och åsikter. Vi har full respekt och förståelse för att man har olika känslor och åsikter kring det, säger Mägi.
Hur ser du på att folk verkar reagera så pass negativt på det?
- Jag tycker inte att jag ska ha någon åsikt kring det. Alla har rätt att ha sin egen åsikt om arenanamnet.
Det måste ändå kännas något i hjärtat när ni precis jobbat fram avtalet, som ni är nöjda med?
- Vi är vana att jobba med saker som väcker känslor. Det är det vi gör till vardags. Det är ganska naturligt att en sådan här saker väcker starka känslor, framför allt när man jobbar med Nordens största och viktigaste arena. Det är en arena som är viktig för många människor och då är det klart att det blir känslor.
Mägi tror att Strawberry Arena kommer att sätta sig även bland AIK-supportrar med tiden.
- Det blir alltid starka initiala känslor (vid stora förändringar) och sen sätter det sig alltid. Vår erfarenhet av namnbyten på arenor i hela världen är att det fungerar så. Det byggs upp en acceptans, avslutar han.
Strawberry är en av Skandinaviens största hotellkedjor. Den norske entreprenören Petter Stordalen är bolagets ägare och grundare.
För drygt tolv år sedan betalade Swedbank runt 150 miljoner kronor för namnrättigheten till den svenska nationalarenan. Storbanken skänkte dock namnet till antimobbningsorganisationen Friends.