Intresseorganisationen för de svenska klubbarna i allsvenskan och superettan, Svensk Elitfotboll, meddelade i dag att allsvenskan och superettan får ett nytt utseende visuellt med nya ligalogotyper för att "passa bättre in i alla digitala kanaler". Detta efter elva år med samma utseende på logotyperna.
- Vi fick i uppdrag av klubbarna att titta på en lösning som skulle vara attraktiv för alla parteroch vi har ägnat en stor del av året att komma fram till den här lösningen. Genom processen har vi inspirerats av både klubbar och andra ligor i framkant, säger Mats Enquist, generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, i en kommentar.
- Vi är stolta över vår roll i samhället. Oavsett var man bor, oavsett vem man är så vill vi att man ska känna samhörighet med Allsvenskan och Superettan, det har varit bärande i vårt identitetsarbete. Den nya lösningen ska andas fotboll, vara enkel och stilren men samtidigt ge en skön premiumkänsla säger Carl-Henric Stjerna, varumärkesansvarig på Svensk Elitfotboll.
En ny ändring är också att de nya logotyperna även tas fram med olika utseende och anpassas efter de allsvenska klubbarnas och superettan-klubbarnas matchtröjor.
- Vi har saknat en lösning där vår ligaidentitet i större utsträckning kan integreras med klubbarnas identitet. Ett system där lagen, ligan och supportrarna kunde närma sig varandra under en gemensam identitet. Det känns kanon att kunna presentera att vår ligalogga kommer vara i klubbarnas färger när de sitter på armen på matchtröjorna, säger Stjerna.