Från och med 2020 tar Discovery Networks Sweden över medierättigheterna gällande svensk fotboll efter att ha vunnit budgivningen. Det innebär att klubbarna i allsvenskan och superettan går från dagens 230 miljoner kronor till 555 miljoner kronor.
Något som sätter solidariteten på spel, enligt boken "Allsvenskan enligt Lundh" som kommer ut i samband med den allsvenska premiären. I boken beskrivs hur Malmö FF, AIK, IFK Göteborg, Hammarby och Djurgården gemensamt ligger bakom ett försök att ändra på dagens upplägg som innebär att allsvenskan tar tre fjärdedelar och superettan får en fjärdedel.
”De fem största klubbarna AIK, Djurgården, Malmö FF, IFK Göteborg och Hammarby har haft flera möten, enligt uppgifter till mig, och under hösten 2017 har man träffats i olika konstellationer och dragit upp riktlinjerna för en motion till Svensk Elitfotboll gällande just fördelningen av intäkterna från tv och sponsorer. Något som presenterades för första gången ett klubbchefsmöte i Stockholm i januari 2018 och som man vill ska behandlas under våren. Det här är en laddad fråga och viktigast för de allsvenska klubbarna är att skifta på fördelningen mellan serierna, står bland annat i boken".
”Även om man ändrar på den procentuella formeln så ger det ändå mycket mer pengar till klubbarna i superettan med det nya avtalet”, säger en person som har direkt insyn i de stora klubbarnas förehavanden och varit delaktig i dem.
”Det vi ser framöver är mer än en fördubbling av tv-avtalet. Vilka klubbar är det som driver både ligan och fotbollens tillväxt? Det kommer att komma en motion om en ny fördelning av Discovery-pengarna.””
Malmö FF har varit ensam avsändare av ett förslag att tillsätta en arbetsgrupp för att se över fördelningsmodellen för svensk fotboll i tid till pengarna mer än fördubblas från 2020, men har stöd av de andra storklubbarna. Man har tankar på hur man vill ändra på upplägget, enligt Olof Lundhs bok:
”I grova drag vill de stora klubbarna att man ska ha en basersättning som alla får ut som i dag och man även ska behålla fördelning efter sportsliga resultat över fem år. Men sedan vill man lägga en del pengar i rena prispengar till lag 1-8 för att bidra till att skapa intresse och betydelse för lagen i mitten av tabellen när det drar ihop sig till slutet av seriespelet. Något som man inte upplever får full effekt enligt den modell man har i dag.
Klubbarna vill även att en del pengar som ska styras av publiktillströmning och kanske även hur många tittare man drar till streaming. För att premiera klubbar som jobbar aktivt med att dra mer publik och givetvis även spegla att stora klubbar har ett större marknadsvärde.
Man vill även införa en fallskärm – en summa pengar – för klubbar som trillar ur allsvenskan eller superettan så att man ska få pengar för att klara en omställning till lägre intäkter. Något som finns i engelska Premier League. Även i SHL har man haft en fallskärm för lag som trillat ur, men där har nykomlingen varit den som fått avstå miljonerna som går till fallskärm.
Dessutom vill man ändra på den procentuella fördelning av tv-avtalet när det handlar om 75 procent till allsvenskan och 25 procent till superettan. Man vill helt enkelt att allsvenskan ska få behålla mer av pengarna som man anser att man genererar.”
Att de stora klubbarna jobbar tillsammans är inte okontroversiellt, enligt boken:
Att de fem största klubbarna träffas och smider planer har irriterat Sef-ledningen, då man känner sig hotad. Mats Enquist har på Sef-möten gång på gång talat om vikten av lojalitet gentemot ligan. De fem stora klubbarna motiverar sina träffar med att man säger sig dela samma problem och utmaningar kring säkerhet, polis och tillståndsfrågor och vill bli en samlande kraft. Men på senare år har det även handlat om att värna om de fem stora klubbarnas värde på marknaden, som man inte upplever är korrekt.
Malmö FF:s vd Niclas Carlnén vill inte kommentera uppgifterna i boken.
- Jag kommenterar inte Olof Lundhs påståenden, säger Carlnén till Fotbollskanalen.
Kan du säga något om hur Malmö FF ser på det nuvarande tv-avtalet?
- Jag har inga kommentarer om det i nuläget.
I veckans avsnitt av Lundhs podcast pratar Hammarbys vd Henrik Kindlund om sin och klubbens syn på det nya tv-avtalet och pengarnas påverkan på fördelningsmodellen.
- Det kickar in 2020. Jag tror att vi kommer ha en diskussion fram till dess, och vi är lite grann igång med den, men det är inga stora konflikter kring det hela. Jag tycker att det är en bra och sansad diskussion. Vi har lite grann röstat kring de här frågorna på prov, och det blir samma resultat. Det är sex större klubbar som vill en sak och 25-26 som vill en annan. Sedan är omröstningen över på 25 sekunder. Vi är medvetna om hur det ser ut. Men sedan får man argumentera för sin sak. Där tycker jag faktiskt att det är ett jäkligt bra klimat inom Sef, en enorm skillnad mot hur det var för fem-sex år sedan, säger Kindlund i podcasten.