IFK Göteborg och Prioritet Finans inledde samarbetet 2011 då Prioritet Finans blev en såkallad "stjärnsponsor", därmed en sorts huvudsponsor som har får ha sitt namn mitt på tröjan.
Kontraktet sträckte sig till hösten 2014 och trots att man haft förhandlingar om en förlängning under en tid har man inte lyckats nå en överenskommelse.
– Det ska vara en vinna-situation från båda håll och vi når inte fram där, säger klubbdirektören Martin Kurzwelly till Fotbollskanalen.
Samma höst som Prioritet Finans blev stjärnsponsor väcktes stor uppmärksamhet runt den nya sponsorn då SVT:s Uppdrag Granskning uppgav att företaget gjort affärer med grovt kriminella. Finansinspektionen inledde en undersökning där Prioritet Finans friades.
Företagets VD Nils Wiberg har flera gånger varit ute och kritiserat IFK Göteborg, bland annat i samband med försäljningen av Tobias Sana. Men så sent som den 28 oktober meddelade han att han vill fortsätta satsa på IFK Göteborg men där han hoppades att man skulle ge Glenn Hysén och Torbjörn Nilsson ett honnörsbord.
Har Wibergs starka uttalanden spelat in i det här?
– I det här fallet har det inte det, det är rent affärsmässigt. Vi lyssnar alltid på klubbens intressenter och speciellt en storsponsor. Däremot är vi tydliga med föreningens suveränitet, och låter oss inte påverkas av det, säger Kurzwelly.
Så här i efterhand, hur ser du på att en sponsor är ute och kritiserar eller kommenterar klubben i sådan utsträckning?
– Det har jag ingen åsikt om. Vi är alla olika människor. Nils är en engagerad supporter och väldigt känslomässig. Det håller mig också på alerten och håller mig vaken på var vi står. Det har inte varit speciellt störande, det kan vara stimulerande.
Hur går arbetet med att hitta en ny sponsor? Har ni någon, så att säga, bättre som står redo?
– Riktigt halvfast har vi inte någon just nu. Vi har en plan för att jobba på flera företag. Det viktigaste här nu är inte att säga någon specifik tid det är klart, det beror på flera parter. Det viktiga är att det inte går för fort, att vi hittar ett vinna-vinna-samarbete som är långsiktigt. Goda förutsättningar finns och vi har en fantastisk grund i föreningen med ett väldigt starkt varumärke.