Hade de allsvenska lagen varit lika bra som dess supportrar hade Sverige haft tre lag i Champions League, istället för ett. Det visar en kartläggning som gjorts av diverse företag om Europas fans.
Enligt Uefa-koefficienten som används för att ranka de europeiska ligorna är allsvenskan Europas 23:e bästa liga, strax före den slovakiska, men efter så väl den danska och norska som den österrikiska.
Nu har den fått en motsvarighet för supportrar som grundar sig på hur många som går på fotboll i förhållande till landets storlek och trots seriens förutsättningar. Det är orsakerna till att svenska fans ligger sexa på rankingen som toppas av Skottland.
En boom som startade i början av 2000-talet efter några mörka år.
Ändå riktar medier allt som oftast blickar mot huliganproblem och dystra publiksiffror.
- Vi supportrar har börjat ta ett större demokratiskt ansvar, vi går på årsmöten och röstar, vi har bildat en union nationellt och ett samarbetsforum i Stockholm som har kontinuerlig kontakt. Detta fanns inte alls för några år sedan. Det handlar väldigt mycket om att skapa helt nya relationer med klubbarna. Förut fanns en vi mot ni-attityd mellan klubbar och supportrar, säger Frank Ågren, ordförande i Svensk Fotbolls Supporterunion och Hammarby-supporter.
- Svensk fotboll har ett väldigt högt antal trogna åskådare som följer sitt lag i med- och motgång. Det är dags att vi gör upp med bilden av Sverige som en liten fotbollsnation och tar vara på den passion för fotbollen som finns där ute, säger Jonas Carlström, sponsringschef hos Adidas som varit med och tagit fram undersökningen.
Fakta
:
För att mäta engagemanget i ett land mättes hur stor procentuell andel av ett lands befolkning som går på matcherna. För att få in ett lojalitetsperspektiv har rankingen normerats efter UEFA:s koefficient över spelkvalitet för att kompensera för medgångssupportrar. Supporterrankingen har gjorts av undersökningsföretaget United Minds på uppdrag av adidas Sverige.