Vi tar det hela från början. Traditionellt sett inom fotbollen brukar segerrika föreningar använda guldstjärnan som en signal om att man vunnit ett visst antal titlar i en aktuell liga. Vanligtvis får man brodera dit stjärnan efter tio seriesegrar. Symbolen används i flera olika länder, men kommer ursprungligen från Italien där bland annat Juventus och Milan stoltserar med den.
Tyskland har ett delvis annorlunda system. Där räcker det med tre guld för att få första stjärnan, sedan ska man nå upp till fem guld för stjärna nummer två och efter tio guld får man sin tredje. Bayern München, "Der Rekordmeister", har kammat hem Bundesliga hela 20 gånger och får därför använda fyra stjärnor.
Och så Sverige då. Här kör vi sedan några säsonger tillbaka med en gradering som utgår från tio guld per stjärna, och det är där Malmö FF nu kommer in i bilden. När klubben i höstas vann allsvenskan för 20:e gången bestämde man sig för att brodera fast sin andra stjärna vid klubbemblemet på matchtröjorna. Något som dock skapat ilska, enligt Skånska Dagbladet.
- Vi har mottagit 13 anmälningar från olika håll. När vi får så pass många på kort tid är det oftast något som har sitt ursprung i sociala medier, säger Gunilla Welander som är jurist på Reklamombudsmannen till tidningen.
Skälet till reaktionerna är MFF:s omtvistade sätt att räkna. För att nå upp till 20 seriesegrar har skåningarna inte bara räknat sina 17 utnämningar till svenska mästare, utan även tre säsonger till från den tiden tå allsvenskan avgjordes med slutspel.
- Anmälarna hävdar att de två stjärnorna skulle vara vilseledande. MFF räknar antalet SM-guld plus de tre vinsterna i Allsvenskan åren när det var SM-slutspel och något annat lag till slut vann guldet, säger Gunilla Welander.
Malmös presschef Per Welinder vägrar dock att vika sig.
- Vi har 20 seriesegrar och fick allsvenska guldmedaljer varje år.
- Man framförallt är det mest en kul grej och något det inte finns några officiella regler om. Det existerar inte något nationellt system som säger exakt vad stjärnorna ska stå för. Många räknar ju titlar före Allsvenskan. Det lägger vi oss inte i. Örgryte har väl någon titel när fyra lag ställde upp och två var från Örgryte, säger Welinder till Skånskan.
Han tycker att det är "ganska roligt" att folk faktiskt anmält alltsammans till Reklamombudsmannen, och påpekar samtidigt att Malmö faktiskt kunnat göra som Bayern och sy fast ännu fler stjärnor.
- Vi ville manifestera vår 20:e serieseger i Allsvenskan och det måste vara upp till oss att avgöra hur, säger Per Welinder.
Gunilla Welander förklarar att Reklamombudsmannen kanske tvingas lämna anmälningarna därhän, eftersom det inte är säkert att de faller under kategorin "kommersiell reklam", vilket är det enda som hon och hennes medarbetare har i uppdrag att granska. Reklamombudsmannen är ingen myndighet utan ett självreglerande branschorgan.