Efter succén i Europa för Östersunds FK har klubben det nu betydligt jobbigare rent ekonomiskt. I förra veckan förklarade ordföranden Bo Ottosson att ”likviditetsbristen är påtaglig” – och på tisdagen sjösatte klubben en kampanj ska ska vara en del i arbetet med att fylla det stora hål som blivit till följd av sponsortapp och minskade publikintäkter.
Kampanjen "Jag tror på det här" går ut på att sälja halsdukar till en kostnad av 600 kronor för privatpersoner och 1000 kronor för företag.
Totalt måste sju miljoner kronor in för att täcka upp sponsortappet under säsongen.
”Nuvarande ekonomiska läge är tufft och vi behöver DIN hjälp för att säkerställa att vi tillsammans i fortsättningen kan ha ett lag i landets högsta serie. Vi behöver ersätta sponsortappet på cirka 7 miljoner kronor år 2019. Därför vill vi tillsammans med privatpersoner och företagare fylla hålet detta år”, skriver klubben på sin hemsida.
- Om vi ska kunna klara resultatet enligt budget och nå våra mål, då måste vi ha in de här pengarna, säger styrelseledamoten Maria Wilén i en kommentar till Östersunds-Posten.
ÖFK har under året värvat in ett stort antal spelare – delvis på grund av att man förbereder sig på att spelare kommer att lämna.
- Strategiskt jobbar vi allt med att på att förbereda oss på att det kommer nya spelare i ett fönster och att det också lämnar i ett transferfönster, säger Wilén.
På sin hemsida har ÖFK även gått ut med ett ”förtydligande” gällande varför det ”endast” vid årsskiftet 2018/2019 fanns tio miljoner i eget kapital. Där skriver man att 23 miljoner gick åt till avbetalningar av lån och att betala av fordringar. Man skriver också att det beror på att stora summor – ”oftast 20-25 procent” vid spelarförsäljningar betalas till andra parter.
Östersund spelade in runt 70 miljoner kronor på sin fina insats i Europa League 2017/2018. Dessutom sålde klubben Saman Ghoddos för över 40 miljoner till Amiens, enligt Expressen – och då Ken Sema skrev på för Watford fick man in runt 20 miljoner kronor, enligt ÖP.
Nyligen lämnade klubbens tekniske direktör David Webb vilket Wilén till ÖP säger var "en väldig kostnadsnedragning".