År 2000 drog Svenska fotbollsförbundet i gång Onside, ett eget tv-produktionsbolag, för att lyfta produktionen kring svensk fotboll och få storbildskärmar på arenorna, och då ihop med Svenska Spel. Men några tunga förlustår gjorde att spelbolaget klev av.
In kom istället Svensk Elitfotboll som tog över ägandet till hälften i bolaget som producerar mycket av den svenska elitfotbollens tv-bilder och levererar bland annat till TV4-gruppen och fotbollskanalen.se. Under åren har ekonomin flukturerat.
I våras delade man på Onside i två bolag, ett för nya Friends Arena och ett för produktionen av allsvenskan. Uppgifter till fotbollskanalen.se gör gällande att SEF söker köpare till sin del, men Mats Enquist, generalsekreterare i SEF, är försiktig:
- Vi söker industriella partners, vi lyssnar lite och har en öppen attityd. Det diskuteras flitigt men vi har inget beslut att göra något just nu.
Hur mycket påverkar ett eventuellt svagt ekonomiskt resultat?
- Det enda bit vi kan kommentera är att klubbarna har en öppen attityd och vi diskuterar det här och söker industriella partners.
Ingen kommentar till ekonomin?
- Nej. Återigen, det är inte min sak att uttala mig om det.
Klart är att de tunga investeringarna i nya Friends Arena fick parterna att dela upp Onside.
- Ja, det är därför vi gjort uppdelningen. Vi kan inte jobba kring en ny arena utan det blev en betungande investering
och det är inte SEF-klubbarna intresserade av.
- Arenafrågan är mer knutet till det nya bolaget för att få mer renodling
Hur ser du på era planer att sälja?
- Där passar jag på kommentar. Onside som bolag har varit en pusselbit och nu är vi öppna för att se vad det kan finnas för lösning.