Gif Sundsvall meddelade under fredagsförmiddagen att föreningen är i ekonomisk kris och beräknas backa med 7,4 miljoner kronor 2019 - och då är spelarförsäljningar för fem miljoner kronor medräknat i prognosen.
Sundsvalls sportchef Urban Hagblom har därmed en viktig roll för att vända på ekonomin, då det bland annat är han som ska se till att klubben säljer spelare.
- Jag kan generellt säga att allsvenskan sålde spelare för 350 miljoner kronor i fjol. Det är svårt att påverka, då det har med den individuella prestationen att göra. Jag känner mig inte tvingad, men sedan får vi väl se hur attraktionsvärdet är på våra spelare. Vi kommer att jobba marknadsmässigt, samtidigt som det kommer att vara parallellt med vårt andra ekonomiska arbete, säger han till Fotbollskanalen.
- Jag sitter inte på beslutet, men om det kommer bud och intresse för våra spelare får jag självklart ta det med vår styrelse. Om man ser över en femårsperiod har vi även sålt spelare för de här beloppen i snitt per år, men det är väl så att i den bästa av världar ska spelartransfers inte vara med i en budget och det kan man ha synpunkter på, men 2020 finns det inte med i budget, fortsätter han.
För ST berättar Hagblom att det inte lär bli en förlängning med David Batenro, men att det är större sannolikhet att det blir en förlängning med målvakten William Eskelinen. Däremot säger han till Fotbollskanalen att det inte finns en lista över vilka spelare som kan gå.
- Nej, det är en fin färskvara utifrån spelarnas och lagets prestationer. Jag har ingen lista, men man kan alltid spekulera själv. Jag har en bild över vilka jag tycker är attraktiva, men det är min bild och det får andra klubbar bestämma.
Kan vara lika motståndskraftiga vid försäljningar?
- Jag måste vara ärlig och säga att vår förhandlingssituation inte blev till det bättre av det här läget, men sedan förutsätter och hoppas jag att motparten är professionell och klubbarna vet vad marknadsvärdet på spelarna är. Jag skulle bli väldigt besviken om det är någon som uppträder oprofessionellt i det här fallet. Det måste jag säga. Men ingen skandinavisk klubb kommer att agera på det sättet. Alla ser väl till sitt eget bästa, men jag är inte rädd för att de inte ser marknadsvärdet på våra spelare och är jag intresserad av en spelare, så är jag beredd att betala ett marknadsvärde. Förutsättningarna har däremot inte förbättrats för mig i marknadssituationer.
Hur ser du på om ni kan ha lika dyr trupp i framtiden?
- Det är tydligt att vi har den här kostnadsbilden för den truppen som vi har i dag och i nuläget har vi samma förutsättningar för 2020. Sedan vill man alltid ha bättre förutsättningar, då vi lever med begränsade resurser och förutsättningar. Vi var ett lag som, utifrån våra förutsättningar, överraskade positivt och det måste vi göra Sundsvall och mellan-Norrland medvetet om. Det har vi också fått tydligt från styrelsen. Utifrån våra förutsättningar i dag, så förändras inte förutsättningarna även för nästa år. Det är på intäktssidan som man måste skapa andra förutsättningar om vi vill ha ett allsvenskt fotbollslag i Sundsvall.
Hagblom anser att det stora arbetet för en bättre ekonomi måste ske generellt på intäktssidan - inte genom spelarförsäljningar. Han menar därmed att den sportsliga delen av verksamheten inte ska drabbas allt för mycket av föreningens ekonomiska kris.
- Det som är olyckligt är att vi har en rättså mager kostnadskostym, utifrån allsvenskan, som vi lever och jobbar efter. Att vi då inte har lyckats på intätktssidan, som prognosen ser ut och pekar på minus 7,4 miljoner kronor, är det då på intäktssidan som vi inte lyckats övertyga näringslivet, kommunen och folket i Sundsvall. Men vi har samtidigt ett antal projekt som vi ska genomföra på intäktssidan som vi hoppas nå i mål med och då ser det okej ut. Det styrelsen ville i dag var att belysa problematiken utifrån hur det ser ut i dag. Prognosen i dag pekar mot 7,4 miljoner kronor minus, men nu startar vi ett antal olika projekt och får se hur utfallet blir av det.
Hagblom fortsätter:
- Men för sportens del sker det ingen förändring. Vi följer vår kostnadsbudget och hanterar det, men marknadsvärdet på Sundsvall steg inte när man bekräftar sådana här siffror. Det har att göra med både förlängningar och rekryteringar till Gif Sundsvall.