Gif Sundsvall har ett tufft läge i allsvenskan, och även ekonomiskt krisar det. I förra veckan meddelades det att klubben kan backa fem miljoner kronor i år. Och under tisdagen meddelade man att man drar sig ur U21-serien som en följd av det ekonomiska läget.
För att hjälpa Giffarna i krisen har lagets supportrar nu dragit igång en Swish-kampanj.
"Kampanjen har målsättningen att fram till säsongens sista match samla ihop en summa som avsevärt hjälper ”Giffarna” i en kärv situation", skriver klubben på sin hemsida.
Lars Nylin, en av initiativtagarna bakom kampanjen:
- Vi väljer att se 100 % framåt i denna gräsrotskampanj. Tankar om hur GIF sköts, laguttagningar, och annat läggs helt åt sidan just nu. Detta är en kampanj som helt fokuserar på vårt brinnande hjärta för GIF Sundsvall och viljan att klubben ska kunna fortsätta sin elitsatsning. Alla bidrag, små som stora, hjälper i den situation som är.
Sundsvalls ordförande Johan Nikula uppskattar mycket fansens initiativ.
- Läget är allvarligt och i den situationen är det fantastiskt att se hur våra supportrar sluter upp för att stötta oss genom detta initiativ. Alla goda krafter är varmt välkomna och vi hoppas att även företag kan vara med och bidra.