Zlatan Ibrahimovic har under de senaste åren förekommit i en rad olika samarbeten, både reklamsamarbeten och affärssamarbeten. 38-åringens senaste projekt är att han blir delägare i Hammarby. Anfallaren är numera ägare av en knapp fjärdedel av aktieinnehavet i klubben.
Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, grundare till kommunikationsbyrån Passion Lab, menar att Hammarby får in en Zlatan som har ett minst lika starkt varumärke som tidigare under karriären.
- Det står sig på många sätt minst lika starkt som under hans toppår som fotbollsspelare, för han har gjort en transformering och övergång till något annat. Det är ganska naturligt att börja blicka mot något annat. Han har skapat ett kommersiellt starkt varumärke och ridit i rättan tid på sin idrottsliga storhet, säger Olovzon och fortsätter:
- Jag tror inte pengafrågan är det som är i fokus för honom, jag tror att det är en tävlingsinstinkt och en vilja att synas och att fortsätta väcka uppmärksamhet som gör att han går in i vissa affärssammanhang och reklamsamarbeten. Men i Sverige verkar vi ju förfasa oss över det här steget. Vi har inte haft så många som har gjort det, Björn Borg och några andra kanske. Nu verkar många vara av åsikten att han gör väldigt många samarbeten, men det är inte jättemycket totalt sett om man jämför med andra. Sedan kan man tycka vad man vill om spelbolagskommunikation om att han ska till Spanien och så, men Zlatan har alltid varit sådan att han sticker ut hakan och han har varit en retsticka. Jag tror att hans följare är med på att det är det som är Zlatan. Men hans varumärke står sig väldigt starkt. Sedan har det alltid stormat om Zlatan och i olika perioder har det varit att man hatar honom eller så älskar man honom. Konflikter är en del av hans varumärke. Och det är lika starkt i dag, om inte ännu starkare. För han har gjort en övergång till något annat.
Niklas Turner Olovzon tror att Hammarby kommer att kunna ha stor nytta av Zlatan, och varumärkesexperten förstår också att det är just Bajen han går in i.
- Om han har en dröm att vara delägare i en klubb, som investor kommer han att investera inom en rad olika områden och där tror jag också att Hammarby-fansen kommer att delas in i olika läger. Men jag skulle se det som att om man skulle välja mellan en investor som är en kostymnisse, som kanske har ett fotbollshjärta men egentligen jobbar med helt andra frågor, och en Zlatan med sitt europeiska och internationella kontaktnät så skulle jag som supporter välja att ha Zlatan som investor i min klubb. För jag tror att han kommer att kunna öppna dörrar, både hos agenter, möjliga spelarövergångar till Hammarby. Han kommer att sätta Hammarby på kartan ute i Europa på ett annat sätt. Jag tror att Hammarby säkert har drömmar om att ta upp kampen med Malmö FF och AIK om att vara bäst i Sverige och komma ut i Europa.
- Om man tittar på Hammarby som en investeringsmöjlighet så är det en av de klubbar, kanske den klubben, med absolut flest pilar som pekar uppåt. Om det var en aktie man skulle investera i så tror jag att många skulle bedöma Hammarby som kanske den mest intressanta aktien att investera i. De har ju många rätt just nu med ett publiksnitt som är helt fantastiskt, en bra organisationsstruktur, supportrar som älskar klubben och en sportslig kurva som har pekat stadigt uppåt. Så det är ju en intressant klubb att investera i. Med det sagt så tänker jag att Zlatan kan ställa sig framför Hammarby ute i Europa, men han ska absolut inte ställa sig framför Hammarby i Sverige. I Sverige så hoppas och tror jag att han har sans och vett nog att ställa sig bakom klubben och inte synas i förgrunden för mycket. För det behöver inte Hammarby i Sverige. Hammarby i Sverige behöver inte Zlatan som tar plats från klubben. Utan snarare att han där ska vara som en investor i kulisserna och bidra med den kunskap och det kontaktnät han har bakom klubben, inte framför. Så han får inte vara en reklampelare för Hammarby på den svenska marknaden, det är inte en bra strategi av flera skäl. Han har inte en koppling till klubben på det sättet som han hade haft med Malmö FF och han är inte större än Hammarby i Sverige på något sätt. De måste få vara vad de är inför sina supportrar. Men utomlands och mot vissa kontakter och vissa grupperingar så tror jag att han är en intressant dörröppnare och murbräcka. Man måste se honom som en investor. Och när stormen har lagt sig så kan man ju titta på och återigen jämföra honom som investor mot en annan person som hade velat gå in i klubben, och då tycker jag att det är intressant.
Olovzon tror att Hammarby kommer att kunna motstå lockelsen att använda Zlatan i för många kommersiella sammanhang.
- Jag tror att det vore fel, Hammarby är så mycket mer än individer. Hammarby har ett av de starkaste, om inte den starkaste, kulturella särpräglingen. Det är ett kultvarumärke där supportrarna är varumärket och där man har en mytbildning och en kultur som absolut inte tjänar på att ha enskilda individer och absolut inte Zlatan i förgrunden, så jag hoppas och tror att det inte är strategin. Sedan är det klart att det oundvikligen kommer att vara så den närmsta tiden, och kanske för alltid, att Zlatans namn kommer att figurera väldigt mycket runt om Hammarby. Vad man än gör så kommer Zlatans varumärke och personlighet vila på eller runt klubben. Men man behöver inte förstärka det ytterligare. Jag tror att man ska dra nytta av honom i Sverige i kulisserna. Däremot utomlands kan man dra nytta mot specifika kontakter, allt ifrån sponsorer, agenter eller andra europeiska klubbar. Där tror jag att man kan ha nytta.