Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Wennerström: "Inom fotbollen kräver inte spelarna tillräckligt av sina agenter"

Allsvenskan

Hon är verksam som agent inom både tennisen, hockeyn - och nu fotbollen.
Enligt Nina Wennerström skiljer sig de olika agentmarknaderna åt.
- Inom fotbollen kräver inte spelarna tillräckligt mycket av sina agenter, säger hon till Fotbollskanalen.

Foto: Bildbyrån

Nina Wennström började med agentverksamhet inriktad på tennis och har med åren adderat först ishockey och numera även fotboll. Hon är certifierad förmedlare (licens som krävs för att representera klienter mellan 15 och 18 år) hos Svenska Fotbollförbundet och driver agenturen Wesport, som har 85 klienter från 22 olika nationer i olika sporter.

Om sin fotbollssatsning säger hon:

- Vi jobbade tidigare med en partner i Sverige men sedan i september kör vi på egen hand på Wesport även om vi fortfarande har en bra relation med den andra aktören. Vi har anställt tränaren Sebastian Pisano som jag anser är bäst i branschen och har bra och starka relationer med många aktiva i fotboll, tennis och ishockey. Sedan har vi rekryterat Richard Cederqvist för att jobba med fotbollen tillsammans med mig och globalt har vi precis inlett ett samarbete med Base Soccer som är en av världens största agenturer och vi jobbar där med Brad Warner som är baserad i London för att placera våra klienter i England och de större europeiska ligorna.

Annons

- Vi vill visa de unga spelarna en tydlig karriärväg och vilka möjligheter det finns på marknaden och för de mer etablerade spelarna vill vi hjälpa dem ta nästa steg i sina karriärer. Ingen svensk agent har tillräckliga globala kontakter och det är därför vi valt att inleda detta globala samarbete.

Wennerström menar att fotbollsmarknaden är annorlunda jämfört med det hon tidigare stött på.

- Vi jobbar på stenhårt det i det tysta och det finns ingen som jobbar som vi gör inom fotbollen då vi jobbar med att båda maximera spelarnas sportliga utveckling och karriär men även deras kommersiella värde och bygga deras varumärke. Det är en speciell bransch och där det inte alltid är en trevlig ton, vilket jag märkt av. Men jag håller en trevlig ton och ringer upp om det är något.

- Jag är rätt ny i fotbollsbranschen och det är många som avrått mig från att gå in och talat om hur den är, men vi tar ett annat perspektiv och även om det är en annan ton så handlar det om vad man fokuserar på och jag väljer att se allt det positiva och alla möjligheter i denna spännande industri.

Annons

Hon förklarar hur hockeyn, tennisen och fotbollen skiljer sig åt:

- Det är stor skillnad på att vara agent i olika idrotter. Ishockeyn är mycket mer reglerad, nästan rigid och det är en enkel affärsform där det under lång tid mest handlat om NHL och SHL men det även finns KHL och en del andra ligor i Europa som blir mer aktuella för spelarna. Det är NHL som blir styrande och på agentsidan är det några tunga amerikanska aktörer som dominerar och där vi samarbetar med en av dem. Ishockey har mycket mer krävande prov för att få licens än fotbollen. 

- I tennisen är det helt oreglerat. Det är marknaden som styr snarare än ålder. När Rafael Nadal är 13 år och mästare så behöver han skriva med en agent för då kommer Nike och andra aktörer. Sedan är det några av världens största agentföretag som är giganter som man konkurrerar med i form av IMG och Octagon och då kräver det mycket av en som agentur för att man ska kunna mäta sig med dem och måste ge spelarna en totalservice och det handlar om allt från träning, resor, sponsorer, kapitalrådgivning och annat.

Annons

Wennerström menar att hennes upplevelse är att fotbollsspelare ännu inte insett vad de kan ställa för krav på sina agenter.

- Inom fotbollen kräver inte spelarna tillräckligt mycket av sina agenter, de bör kunna få en helhet med allt från träning, klubbyten till kommersiella avtal. Det är vad vi vill stå för. Och jag vill skapa en långsiktighet, transparens och professionalism i branschen - jag tycker detta är något som har saknats när jag noga analyserat den under nästa två år innan vi tog steget in i fotbollen. Det är för mycket fokus på kortsiktiga affärer snarare än karriärplanering och fokus på vad som är bäst för spelaren långsiktigt och dennes karriär och även välmående.

HM:s styrelseordförande och storägare Karl-Johan Persson köpte i somras in sig som minoritetsägare i Wesport och det välkomnade Nina Wennerström. 

Annons

- Han har varit min drömpartner och att vi satsar på fotboll var en stor faktor när han gick in. Han står bakom våra värderingar och vår önskan att förändra branschen. Vi är ett globalt bolag men har vår bas i Sverige och som jobbar transparent.

En annan certifierad förmedlare hos SvFF som har erfarenheter från en annan idrottsmarknad är den före detta stavhopparen Alhaji Jeng. Under tiden som friidrottare jobbade han med agenten Daniel Wessfeldt och blev intresserad av hans arbete. Dessutom lärde sig Jeng mycket av Wessfeldt och nu har han själv satsat på en karriär som agent ihop med Alexander Reggiani.

Fast egentligen handlar det mycket om att Alhaji Jeng vill vara mentor åt unga spelare som har samma bakgrund som han. Uppväxten i Angered och förorten präglade honom och han gjorde en resa med hjälp av idrotten.

Annons

- Jag lägger mig inte i fotbollen utan det handlar om allt annat: mental inställning, fysisk träning, teknik, smidighet, att ta hand om sig själv och att ha fokus på rätt saker. Jag brukar exempelvis inte köra något med killarna under säsongen utan mer ta hand om det mellan säsongerna. Jag och min partner jobbar långsiktigt och med unga spelare, men vi är relativt nya i det här och har respekt för att det tar tid och sedan får man se om vi lyckas, säger Jeng. 

Publicerad 2020-12-16 kl 12:00
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS