Upprörda känslor i Barcelona
Johanna Garås blogg
På söndag är det derby i Barcelona.
Därför tyckte Nike att det var passande att klä Columbusstatyn, nere vid slutet av Ramblan, i en enorm Barçatröja.
Företaget har pröjsat 94000 euro för reklamkuppen – och för att Columbus ska vara culé fram till 9 juni.
– Statyn håller ändå på att restaureras, vilket kostar mycket, och vi tyckte att vi gott kunde slå två flugor i en smäll. Det finns ingen baktanke med det här, sade kommunalrådet Antoni Vives.
Ni fattar säkert att lillebror Espanyol inte är så nöjda. Den blåvita klubben är vana vid att tvingas stå i skuggan av grannjätten. (Se programmet Europaguiden vi gjorde i Barcelona.)
Klubbpresident Joan Collet dundrade på igår eftersom det inte är tillåtet med reklam på stadens officiella platser eller grönområden.
– Pinsamt. Sådant här händer bara här, inte i ställen som Rom eller München. Men klubben Barça är inte skyldig, det är stadsfullmäktige.
Här är Espanyols derbyvideo – inspelad innan Columbus fick sin blåvinröda tröja.
[youtubeplay id=”4v6GqUDEAl8″ size=”large”]
Publicerad 2013-05-24 14:03