Det såg på ytan ut att bli bara ännu en anonym match långt nere i det enorma engelska fotbollssystemet, när FA-cupen ikväll egentligen drar igång; snarare än när alldeles för många tror att den faktiskt drar igång, det vill säga i början av januari.
Matchen Ascot United vs Wembley FC skulle spelas hemma på Ascot Racecourse med en publikkapacitet motsvarande 1,150 åskådare. Ascots ordförande, Mike Harrison, hade räknat med något eller några hundratal åskådare.
Nu kommer matchen istället kunna ses av några hundratal miljoner.
:::
Det är FA-cupens nya sponsor, ölproducenten Budweiser, som beslutat sig för att streama matchen live på sin brittiska Facebook-sida.
Mike Harrison var lämpligt entusiastisk över idén: ”To be involved in the first game of the FA Cup this season is an honour in itself, but to be part of a world first and have our match broadcast to a massive global audience is fantastic for our club.”
Det är alltså ett helt nytt och innovativt grepp att distributera fotboll, och är nyskapande även sett till andra sporter.
:::
Naturligtvis gör Budweiser det här av marknadsföringsskäl, något annat ska vi ju inte lura oss själva att tro. Men behöver det vara bara därför, eller utesluter det på något sätt andra positiva aspekter av initiativet?
Ian Newell, Budweisers marketing director, hade följande att säga: ”As a long-standing supporter of football globally, Budweiser is committed to bringing the world’s most prestigious knockout competition closer to the fans. What better way to demonstrate this than by broadcasting the very first kick to a global audience via Facebook.”
Vad man kanske särskilt kan fästa sin uppmärksamhet vid är att föra FA-cupen närmare fansen.
:::
Å ena sidan kan man naturligtvis skeptiskt fråga sig ”vilka fans”?! De som faktiskt håller på Ascot United och Wembley lär förmodligen vara på plats och kolla på matchen, de behöver inte Facebook.
Nu lär de fansen förmodligen vara lojala och engagerade nog att gå på matchen ändå, men annars skulle man ju utan problem kunna hävda att Budweisers initiativ förde fotbollen längre från fansen.
Men förmodligen är det inte dem som Newell syftar på. Snarare är det fansen i bredare bemärkelse, fansen av engelsk fotboll i stort, insvepta i engelsk fotbollskultur och FA-cupromantik. Med andra ord, sådana som jag.
:::
Medialiseringen av den engelska fotbollen har ofta kritiserats för att fokusera överdrivet på ett litet fåtal klubbar och marginalisera eller ”glömma bort” det stora flertalet. En något överdriven kritik till att börja med, men utifrån det perspektivet så är det här ett intressant gräsrotsinitiativ från ovan.
Såväl Ascot United som Wembley FC får genom det här initiativet en grad av uppmärksamhet de aldrig annars skulle ha fått. Likaså ges FA-cupen ett medialt uppsving, redan från första början. Det sätter ett strålkastarljus på en del utav den engelska fotbollen som annars får spela i permanent passningsskugga.
Och om det här inte bara blir en engångsföreteelse, utan något som återkommer genom cupens olika omgångar, åtminstone fram till den tredje omgången, så är det tveklöst något som skulle sätta FA-cupen på kartan igen och just ”föra den närmare fansen”. Vilket kanske skulle kunna ge FA-cupen ett nödvändigt uppsving igen.
Förhoppningen, för att det ska vara till verklig och konkret hjälp för klubbarna på den här nivån, är emellertid att en del av projektets förväntade intäkter också kommer klubbarna till del. Det vet vi inte riktigt ännu, men i så fall så är det här verkligen ett innovativt projekt med stor potential.
:::
FA-cupen på Facebook. Ett cyniskt marknadsföringsknep, ett fint idealistiskt gräsrotsinitiativ, kanske både och på en och samma gång.
Vad tycker ni?
…………………………………………………
Tweet, tweet – https://twitter.com/#!/pmophy17421
:::
Från Twitter:
[“Uefa investigate Phone-gate. How do they do know Wenger wasn’t getting Primorac to order takeaway? He was definitely overheard ordering Rice.”]
:::
Apropå sådana här påhittade lagkonstruktioner.
Bloggen Surreal Football har knåpat ihop ett fotbollslag bestående av spelare med apostrofer i sitt namn. Lite rolig läsning faktiskt.
https://www.surrealfootball.com/2011/08/18/the-greatest-footballrs/
:::
Framåt kvällen kommer en extrablogg som granskar Man Utds planerade introduktion på Singaporebörsen, och vad nu det kan tänkas betyda i fotbollstermer, lite närmare.
Be Champions!!