Mourinho försöker "förändra storyn" med sin kampanjattack
Peter Hyllman
Mest anmärkningsvärt med gårdagens engelska ligafotboll var möjligen att ingen av de båda titelaspiranterna vann sina matcher. Både Chelsea och Man City spelade oavgjort. Chelsea betydligt mer respektabelt borta mot Southampton, efter att ha hamnat i tidigt underläge. Man City mer bedrövligt hemma mot Burnley efter att ha haft en tvåmålsledning långt in i matchen.
Kontroversiellt blev det dock i samband med Chelseas match och det mesta av kontroversen stod föga förvånande José Mourinho för som menade att det var en skandal att domaren Anthony Taylor inte dömde straff för Chelsea utan istället gav Cesc Fabregas en varning för filmning. Inte bara en skandal, utan Mourinho menade dessutom att det pågick en kampanj mot Chelsea som går ut på att svartmåla Chelseas spelare som filmare.
Bakgrunden är ett antal incidenter under höstsäsongen där Chelsea blivit varnade för filmning istället för att få straff. Det har också riktats frekvent kritik mot Chelsea just för att filma ofta, främst då från motståndarlagens managers i form av exempelvis Steve Bruce i Hull och Sam Allardyce i West Ham. Troligtvis är detta vad som ligger bakom Mourinhos känsla av kampanj mot Chelsea.
Det är lätt att störa sig på Mourinhos stora ord och möjligen något överdrivna sätt att framföra sin uppfattning, men faktum är väl att han i sak har en poäng i att det diskuteras oproportionellt mycket om hur Chelseas spelare filmar när diskussionen i flera av fallen snarare borde vara hur Chelsea berövas straffar, mål och poäng på grund av felaktiga eller tvivelaktiga domslut.
Men att kalla det för kampanj är på samma gång träffande och vilseledande. I själva verket är det så klart motståndarklubbarnas främsta vapen, i synnerhet då för de något mindre klubbarna, för att påverka domarpsykologin i matcherna till sin fördel. Genom att skapa en story i vilken domarna måste akta sig för hur Chelseas spelare filmar så gör de domarna mer benägna att tolka situationer på planen på det viset.
Det är förvisso samordnat och definitivt riktat mot Chelsea i någon mening, så på det viset är det en kampanj. Men det är samtidigt inte någon unik grej utan enbart en tämligen klassisk form av mindgames inför och under matcher, vilket rimligtvis måste sägas ingå i spelet. Att försöka påverka domslut på det viset är knappast något nytt och är utan tvivel något som samtliga managers ägnar sig åt i någon utsträckning.
José Mourinho vet naturligtvis vad det handlar om. Han är väl rimligen att betrakta som den mörke mästaren i dessa svartkonster.
Toppklubbarna har självklart sina motsvarande hyss för sig. De kan varna domaren innan matchen för att stävja fult spel från motståndarna, eller påstå att de måste vara modiga nog att fatta tuffa beslut mot publikens vilja, allt så klart för att göra domarna mer benägna att tolka närkamper på planen till deras fördel. Ett och samma mynt har således två sidor, varken mer eller mindre.
Och det är också så man bör betrakta José Mourinhos utspel om en kampanj mot Chelsea. Genom att använda ett så värdeladdat ord för att beskriva läget så hoppas han kunna förändra den rådande storyn. Från ett narrativ i vilket Chelseas spelare till ett narrativ i vilket Chelsea och Chelseas spelare tvärtom är orättvist behandlade.
Det kan kosta honom böter i form av kaffepengar och möjligen en av Premier Leagues notoriskt meningslösa avstängningar, men det kan visa sig vara mycket värt i form av ett antal fler poäng under den kvarvarande säsongen. Vilket mycket väl kan vara skillnaden mellan att vinna ligan och att inte vinna ligan för Chelsea.
Således en risk värd att ta.
:::
Be Champions!!
Publicerad 2014-12-29 06:00