Premier League gjorde för några veckor sedan klart med försäljningen av de brittiska TV-rättigheterna för perioden 2019-2022. De såldes till Sky Sports och BT Sport till ett sammanlagt värde av £4,464m, med två av de mindre matchpaketen fortfarande utan köpare. Jämförelsevis plockade motsvarande avtal för perioden 2015-2019 hem £5,140m.
För första gången på många år sker alltså ingen ökning i värdet för dessa TV-rättigheter. Istället sker alltså en liten minskning, även om de två återstående matchpaketen fortfarande mycket väl kan inbringa en summa som täcker mellanskillnaden. Detta har fått många att spekulera i att den så omtalade bubblan i de engelska TV-rättigheterna är på väg att spricka, eller har spruckit.
Det är så klart värt att konstatera två saker. För det första att den här bubblan enligt vissa ska ha varit på väg att spricka i mer än två decennier redan utan att det någonsin blivit verklighet, snarare raka motsatsen. För det andra att det kanske inte riktigt är samma sak att en bubbla spricker som att något inte längre växer i samma exponentiella takt som förut.
Värdet för TV-rättigheterna kan självfallet inte stiga i all evighet, det säger sig självt, särskilt inte på en geografiskt begränsad marknad som UK. Det är inte samma sak som att värdet faller eller till och med rasar. Den stora depressionen hade inte varit vare sig stor eller särskilt deprimerande om den inte i praktiken innebar något betydligt värre än endast lite lägre tillväxt än tidigare år.
Vad som däremot har hänt, och som i själva verket är positivt, är att Premier League har konsoliderat värdet på sina TV-rättigheter. Detta värde steg drastiskt i och med förra perioden och Premier League har i grova drag lyckats bevara detta värde trots att konkurrensen mellan de två stora aktörerna, Sky och BT, inte längre är lika intensiv som den var inför förra avtalsperioden.
Just den aspekten känns rätt bortglömd i pratet om värdet på TV-rättigheter, det vill säga att det alltså är fråga om prisbildning på en marknad som påverkas av konkurrensen. Detta var också anledningen att Premier League hoppades och fortfarande hoppas på att nya aktörer som Facebook, Amazon, YouTube med flera ska ta sig in på marknaden och ytterligare driva upp priserna.
Dessa nya aktörer har ännu inte tagit klivet in på marknaden, men hotet om dem tvingade både Sky Sports och BT Sport att lägga bud som i grova drag motsvarade vad de betalat förut. Omöjligt är inte heller att exempelvis Facebook, Amazon eller Discovery köper något eller båda av de återstående, mindre matchpaketen som ett första kliv in på marknaden.
De brittiska TV-rättigheterna är självfallet bara en del av den totala kakan av TV-rättigheterna. Till dessa kommer de internationella TV-rättigheterna, som förhandlas regionalt, och vars värde förväntas stiga drastiskt. Vilket innebär att de totala intäkterna för TV-rättigheter kommer förväntas stiga. Återigen, om bubblan vore på väg att spricka visar den det på ett märkligt sätt.
Det gör även vissa reaktioner lätt underhållande. Finansanalytikern Roger Bell från Vysyble tar i ända nedifrån tårna och blir kanske lite hysterisk: ”The only thing that keeps the clubs’ enterprise afloat is the lifeboat of increasing TV money every three years. A flat outcome when compared to the previous 70% increases suggests that this time the lifeboat has failed to sail.”
Jodå, undergången är naturligtvis nära förestående eftersom klubbarna har att förvänta sig ungefär samma TV-intäkter som de redan har bara från den brittiska marknaden och högre TV-intäkter globalt. Oantastlig logik. Men sarkasm är så klart en torr form av humor. Ekonomiskt kanske inte effekterna är så stora, men det är ändå lite spännande att fundera över mera praktiska konsekvenser.
En uppenbar konsekvens är att fler matcher kommer sändas live och i TV under det nya brittiska TV-avtalet. Detta innebär i praktiken att vi kommer få fler matcher på fredags- och måndagskvällar, och även att vi kommer få vänja oss vid sena lördagsmatcher, det vill säga med avspark runt halvnio-nio, liksom vi ser i andra ligor. Längre engelska fotbollsdagar med andra ord.
En annan konsekvens av att värdet för de brittiska TV-rättigheterna trots allt är avstannande, och att värdet för de internationella TV-rättigheterna däremot förväntas öka ännu mer, är att vi helt säkert kommer få höra betydligt mycket mer av de större klubbarnas vilja att ändra fördelningen av dessa internationella TV-intäkter mer till deras fördel. En idé som redan varit uppe och bordlagts.
https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/hyllman/2017/10/04/alla-mynt-har-tva-sidor-aven-de-internationella-tv-mynten/
Någon bubbla kommer emellertid inte att spricka, av en enkel anledning som undgått mer eller mindre varenda domedagsprofet ända sedan TV-intäkterna började stiga under 1990-talet, nämligen att någon sådan bubbla helt enkelt inte existerar. En bubbla förutsätter en prisstegring som inte är underbyggd av en genuin efterfrågan. (Engelsk) fotboll har inte det problemet.
Högkonjunktur eller lågkonjunktur, boom eller depression, det kommer alltid tittas på fotboll. En sak fotboll i själva verket har gemensamt med blott tre andra välkända och ökända branscher i vår värld.