Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Busscenario skapar huvudbry för Piteå - kan tänka sig enkelserie: "Ett alternativ som kommer närmare och närmare"

Damallsvenskan

Damallsvenskan skjuts upp ytterligare.
Ett väntat, men motigt, beslut för Piteå.
Och det kan innebära att klubben får ikläda sig en busskostnadskostym.
- Vi tvingas räkna med att resekostnaderna blir större i år, säger Rikard Fahlman, ordförande, till Fotbollskanalen.

Foto: Bildbyrån.

Nej, det blev ingen premiär för damallsvenskan vid månadsskiftet maj/juni. Under söndagen höll ligaorganisationen Elitfotboll Dam, EFD, ett styrelsemöte och kom då fram till att starten skjuts upp än längre. När serien kan dra igång är ännu inte spikat.

För Piteå, svensk elitfotbolls nordligaste klubb, kom inte beskedet som något chock, även om det var dystert. Norrbottenlaget har överlägset flest långa resor i damallsvenskan och har redan föreslagit resekompensation. Resorna kommer inte att bli billigare nu, snarare det motsatta. Dels på grund av sent bokningsläge, dels på grund av att en del biljetter redan brunnit inne, dels att laget kan tvingas åka land och rike runt med buss.

Annons

- Vi har ju extremt höga kostnader för resor och det gör att vi bokar tidigt för att hålla kostnaderna nere. Det var biljetter som var bokade sedan långt tillbaka, och som vi förmodligen inte kommer att få tillbaka pengarna på. Sedan tvingas vi räkna med att kostnaderna för resor kommer att bli dyrare i år. Vi vet inte ens om vi kan åka flyg, så det blir en besvärligt och garanterat en dyr puck. Om man till det lägger - om det är så att vi inte kan flyga - den tid som det tar, och tjejerna har ett jobb vid sidan om fotbollen. De måste ha en lön så de kan klara sig, så vi måste ersätta dem för förlorad arbetsförtjänst. Var och en för sig förstår vad det innebär, säger ordföranden Rikard Fahlman till Fotbollskanalen.

Det innebär buss och någon form av arbetskompensation?
- Jo, det måste bara bli så. Kostnaderna för att åka buss en sådan sträcka och för ett sådant arrangemang är högre än flyget och sedan tillkommer även den förlorade arbetsförtjänsten.

Annons

Hur ser den ekonomiska situationen ut för er?
- Vi har fantastiska sponsorer. Fastän att de knäar en del så hoppar de inte av från sponsorskapet. En del har till och med gått in med mer än så, eftersom de förstått att vi har det tungt. Än så länge ligger vi framtungt på sponsorsidan, så mycket av sponsorintäkterna har vi fått in. Vi har ingen likviditetskris nu. Men det är klart att ett busscenario inträffar och dubbelmöten med många bortamatcher så kommer det att bli ansträngt.

Det skapar lite huvudbry?
- Ja. Sedan måste vi på något sätt i första hand se till så att vi skapar en spelordning som är genomförbar. Ponera att vi kommer igång den 1 juli. Då har vi tappat tre månader, men vi kör ändå igång en dubbelserie. Sedan konstateras det den 10 juli att spelare i ett lag, kanske vi eller någon annan, drabbats av coronafall. Då blir det förmodligen två veckors karantän för laget och inställda matcher i två veckor. Om vi då har ett extremt sammanpressat spelschema - för det här behöver bara inträffa en gång - vad gör vi då?

Annons

Med tanke på att starten skjutits än mer på framtiden är Fahlman öppen för att den här säsongen stuva om på seriesystemet spela enkeltserie i stället för dubbelserie.

- Jag ser det som ett alternativ, absolut. Det är också ett alternativ som kommer närmare och närmare ju längre tid det tar innan vi får ett besked från Folkhälsomyndigheten. Det vi i sådana fall förordar är en enkelserie där man stänger allsvenskan för nedflyttning, för det blir inte sportsligt rättvist. Det kan slå galet med vilka matcher man får hemma och borta, en skada på en nyckelspelare i en match kan vara fruktansvärt avgörande. I det läget förespråkar vi att ingen flyttas ned, men att två lag från elitettan flyttas upp. Då har vi klarat av det som vi har pratat om i flera år att utöka damallsvenskan till 14 lag.

Publicerad 2020-05-11 kl 14:58
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS