Under tisdagen presenterade Linköping FC sitt nya klubbmärke. Loggan, som även Linköpings hockeyklubb och Linköpings volleybollklubb bär, har fotbollsklubben nu valt att frångå.
En tydlig förändring är att den traditionella lejonhanen har bytts ut mot en lejonhona.
- Vi är mycket stolta över vår nya grafiska profil. Den speglar vilka vi är och den riktning som vi eftersträvar, sade klubbens ordförande Johan Ladenberg i ett pressmeddelande.
Men lanseringen mottogs inte som förväntat. En tråd på plattformen X uppmärksammade nämligen att lejonhonan i den nya loggan var slående lik ett lejon från fotoredigeringsföretaget Adobes bildbank.
I ett sms till Corren skriver Ladenberg:
"Som sagts tidigare är det lätt att djur blir generiska och det är svårt att skapa ett helt unikt lejon som inte påminner om något annat. Vi är fortsatt övertygade om att logotypen som helhet har fått det stora lyft som behövdes."
Nu väljer klubben, tillsammans med byrån som tagit fram klubbmärket, att gå ut med ett nytt uttalande. Parterna kommer till viss del att göra om lejonhonan framöver.
"Arbetet med den grafiska profilen för LFC har varit en sponsring från oss (Edit & björnen), LFC har alltså inte behövt betala något för arbetet. Vi har haft flera inspirationsbilder med i processen, bland annat bilden från Adobe som vi har betalt en licens för. Vi anser oss ha skapat en ny logotyp som helhet, där lejonet är en del av flera element", står det i uttalandet.
"Bilden från Adobe är lik det lejon som vi arbetat fram, men de är inte identiska. Vi förstår samtidigt kritiken och tar till oss den. Detta är en bedömningsfråga och alla ser det på olika sätt, och vi vill ju skapa en profil som känns äkta och unik. Vi, LFC och Edit & björnen, har därför kommit överens om att se över lejonhonan igen och göra justeringar för att särskilja lejonen än mer. Men det är viktigt att samma känsla finns kvar i den. Vi, med flera, gillar det som tagits fram och det som lejonhonan förmedlar".
Linköping slutade i fjol på tredje plats i damallsvenskan.