Under måndagen offentliggjordes köpet av Burton Albion där svenskbaserade bolaget Nordic Football Group tagit över League 1-klubben som kom på 20:e plats den engelska tredjedivision och precis hängde kvar.
Nu kan Fotbollskanalen avslöja att H&M-miljardären Karl-Johan Persson ingår i satsningen som köper klubben för att försöka ta den upp i seriesystemet.
- Det här är ett högriskprojekt där en hel rad personer med stora tillgångar är del av satsningen och Karl-Johan är med på en del av det, säger en källa med insyn till Fotbollskanalen.
Karl-Johan Persson är supporter till Djurgården sedan många år och syns ofta på klubbens matcher. Han har dessutom köpt in sig i agentbolaget Wesport. Nu skruvar han upp sin fotbollssatsning med Burton.
Karl-Johan Persson är numera styrelseordförande i H&M och är en av Sveriges rikaste personer. Enligt Forbes är han god för över 20 miljarder kronor. Fotbollskanalen har sökt Karl-Johan Persson för en kommentar men inte nått honom.
Det har framkommit att bolaget som köper Burton Albion består av investerare, rådgivare och ledare från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island. Bland annat klev NHL-proffset Erik Karlsson fram som investerare i Aftonbladet under tisdagen.
- Jag hoppas få se dem spela mot gamla favoritlaget Arsenal någon gång, säger Karlsson till tidningen.
Norrmannen Ole Jakob Strandhagen från Molde blir Burtons nye ordförande och svensken Tom Davidson, som är grundare och vd för NFG, blir vice ordförande i klubben.
Ny sportchef för Burton är Bendik Hareide som är son till Islands förbundskapten Åge Hareide, som tidigare verkat i klubbar som Malmö FF och Helsingborgs IF. Bendik Hareide har varit spelarutvecklare i Molde.
NFG-grundaren Tom Davidson var tidigare ingift i H&M-släkten och har engagerat sig i Djurgården. Han var en av förgrundsfigurerna när DNA – Djurgårdens Nya Affärsnätverk – bildades i början av 2010-talet och har genom DNA Support AB, som finansierats av Insamlingsstiftelsen DNA, varit drivande i ett antal värdegrundsprojekt som riktats mot föreningen.
Dessutom var Davidson mannen bakom "Initiativ Svensk Fotboll" (ISF) som lanserades 2019. Ihop med Johan Andersson, vd för Mellby Gård, och Trelleborgs-sponsor samt Jenny Lindén Urnes, ägare och ordförande i Lindéngruppen, som är sponsor till Helsingborgs IF plus Johan Glennmo, vd för Danir och ägare av Sigma, som är huvudsponsor till FC Rosengård och Alexander Af Jochnick från Oriflame som stöttat Djurgården.