Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Deloitte-experten Gozzi: Det nya tv-avtalet lyfter Premier League

England

Bland Europas 40 klubbar som har störst intäkter ingår alla Premier League-lag. Skälet är det nya tv-avtalet, enligt Deloittes Erik Gozzi.
- Överhuvudtaget är det en stor tillväxt bland de klubbar som tjänar mest, mycket tack vare Premier League, säger han.

Foto: Scanpix

Manchester United och Wayne Rooney firar.

Vid midnatt släppte revisionsbyrån Deloitte sin årliga sammanställning av de klubbar i Europa som drar in mest pengar. Toppar gör Real Madrid återigen och det är tionde året på topp, men man skuggas av Manchester United som klev två placeringar.

- Att alla Premier League klubbar är med inom topp 40 och att Newcastle och Everton är nya på topp 20 hänger ihop med att det nya tv-avtalet slår igen, och där intäkterna från tv gick upp nästan 70 procent. säger Erik Gozzi vid svenska Deloitte.

- Manchester United har en väldigt tillväxt i sponsorintäkter, inte minst i Asien, och om man når Champions League så man får spela det till hösten igen då lär man gå om Real Madrid i den här sammanställningen om två år.

Annons

En tydlig trend är att de största klubbarn tjänar mer och mer, och att tillväxten är på över 14 procent och att man därmed tar in intäkter på över 60 miljarder kronor.

- Västvärlden står närmast stilla ekonomiskt men fotbollen fortsätter att växa ekonomiskt, och det är de stora klubbarna som drar i från och avståndet till de som tar in mindre bara ökar, säger Erik Gozzi.

- Uefa:s FFP gynnar på ett visst sätt de stora klubbarna som har stor intäkter och gör att det blir svårare att slå sig in för nya klubbar.

Zlatan Ibrahimovic Paris SG har tagit ett fortsatt kliv i omsättningsökning och drar i från på sin femteplats.

- Det handlar mycket om sponsoravtalet från Qatar Tourism och sedan fick man mycket intäkter från Champions League eftersom man var enda franska laget som gick långt, man tog in mer än Bayern München, men PSG släpar när det gäller publikintäkter och inhemska tv-intäkter, säger Erik Gozzi som besökt Paris.

Annons

- Det var slående att man inte bara satsar pengar på att värva stjärnor som Zlatan, Cavani och andra utan att man jobbar hårt och satsar resurser för att man ska öka publiken. Exempelvis följer man upp sin service och att ingen ska lämna Parc des Princes och känna sig missnöjd. Det får inte skapas någon buzz i Paris att PSG:s matcher inte är något att besöka.

- Precis som i Manchester City så satsar klubben mycket på att ett besök ska vara en upplevelse och det handlar om allt från VIP till vanliga besökare och sedan investerar man i anläggningar för träning för att bygga något långsiktigt.

Framgångar på ett sportsligt plan behöver inte alltid betyda starkare ekonomi.

- Ta en klubb som Atlético Madrid som vann ligan och gick till final i Champions League, och ändå gick bara intäkterna upp någon procent. Det blev en väldigt liten effekt av en sådan bra säsong, säger Erik Gozzi.

Annons

- Samtidigt går det att se Barcelona som inte haft så mycket sportslisg framgång som ändå växer mer ekonomiskt.

Var finns allsvenskan?

- Den är långt efter men det är klart att det blir intressant att se hur Malmö FF:s siffror ser ut i intäktsraden efter Champions League.

Viktigt att poängtera att Deloittes sammanställning bara handlar om intäkter och inte om klubbarna går plus eller minus, även om en del av dem redovisar plusresultat.

Publicerad 2015-01-22 kl 00:27

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS