Emiliano Sala, som i vintras lämnade Nantes för spel i Cardiff, och piloten David Ibbotson dog i slutet av januari i en flygkrasch över Engelska kanalen. Sala har sedan dess fått kondoleanser från stora delar av fotbollsvärlden och begrades nyligen i Argentina.
Den brittiska haverikommissionen, Air Accident Investigation Branch (AAIB), släppte i veckan en redogörelse med en del frågetecken gällande om flygresan var laglig. AAIB ska undersöka vidare om flygningen kan klassificeras som en privat flygning, då Ibbotson inte hade licens för att göra kommersiella flygningar. Samtidigt måste också kostnaderna delas lika mellan pilot och passagerare vid en privat flygning, vilket är oklart om det gjordes inför Salas flygning över Engelska kanalen.
BBC rapporterar nu om nya detaljer utifrån en intervju med Willie McKay, pappa till Mark McKay som var drivande agent för Cardiff i affären. Willie McKay berättar att det var han som arrangerade flygningen som i slutändan ledde till Salas död.
McKay berättar, enligt BBC, att hans son tog hjälp av honom för att arrangera flygningen och att han då vände sig till David Henderson - en erfaren pilot som hjälpt honom med flygresor tidigare i Europa - men att han sedan inte visste vem Henderson skulle fråga om Salas flygning.
- Ingen i Cardiff verkade göra något. Det var lite pinsamt för Cardiff. De köper en spelare för 17 miljoner euro (drygt 170 miljoner kronor) och lämnade sedan honom på ett hotell för sig själv för att leta efter ett flyg på datorn. Jag tycker att Cardiff visar en dålig sidan av sig själva. Sättet som de agerade på så långt var en skandal.
BBC skriver vidare att Cardiff, i januari, meddelade att klubben inte har ett privatplan att låna ut till spelare för att arrangera flygningar och att föreningen därmed inte kunde förväntas arrangera resan för Sala.
McKay kommenterar även frågetecknen kring om Ibottson hade licens för att göra en kommersiell flygning och menar att Sala inte betalade något, vilket han egentligen måste göra vid en privat flygning, då kostnaden delas lika.
- När du ringer efter en taxi, så frågar du inte om föraren har licens. Jag ville bara att pojken skulle komma hem som han ville och vi var glada över det vi gjorde, säger han.
- Jag har fått höra bra omdömen och han var en mycket bra pilot (Ibbotson), så att folk säger att piloten är ansvarig för en mans död är en skam. Jag håller inte någon ansvarig för den här tragiska olyckan, fortsätter han.
Efterspelet till den tragiska dödsolyckan har också präglats av ett bråk mellan de båda klubbarna gällande övergångssumman. Nantes vill att Cardiff ska betala de 170 miljoner kronorna som Sala kostade, men några pengar har ännu inte betalats ut. Fifa bekräftade därefter nyligen att man har tagit emot ett krav från Nantes om att man vill ha pengarna. Nu ska Fifa utreda ärendet vidare framöver.