Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Seger om saudisk VM-sponsor: "Magkänslan var inte bra – vill ha en ren sport"

Sverige (herr)

MARBELLA. "Visit Saudi" ryktas gå in som sponsor för VM.
Trist och tråkigt, menar Caroline Seger.
- Det är klart att magkänslan inte var bra, säger hon till Fotbollskanalen.  

10:04
Nästa

Avbryt
Försök igen

Foto: Bildbyrån/TT.

Se en intervju med Caroline Seger i spelaren ovan.

Saudiarabiens turistmyndighet "Visit Saudi" uppges sponsra kommande VM i Australien och Nya Zeeland tillsammans med jättar som Adidas, Coca-Cola och Visa. Det var något som upprörde VM-nationerna som tillsammans gick ut i pressmeddelanden.  

"Vi är väldigt besvikna över att australiska fotbollsförbundet inte blivit tillfrågat i det här ärendet", skrev det australiensiska fotbollförbundet i ett uttalande.  

"Om dessa uppgifter är korrekta är vi chockade och besvikna över att inte ha blivit tillfrågat", skrev det nyzeeländska fotbollsförbundet.  

Nu uttalar sig den svenska lagkaptenen Caroline Seger om sponsorskapet från en nation där, enligt Amnesty, kvinnor förtrycks och diskrimineras.

Annons

- När man beskriver det på det sättet och när man först hörde det, så var det klart att magkänslan inte var bra. Och det är det där man vill få bort, man vill inte att damfotbollen ska styras av pengar som inte är rena. Jag har hört om att de har startat ett damlag och vill förbättra de kvinnliga rättigheterna. Om det bara är en sak man gör nu för att visa världen att här kan ni hälsa på och det är inga problem för turism, att man för det på fel sätt - då är det absolut trist och tråkigt, säger hon till Fotbollskanalen och fortsätter:  

- Jag hoppas någonstans Fifa lyssnar och att fler sätter ner foten, för det är inte den här vägen damfotbollen vill gå.  

Redan under VM i Qatar diskuterades det flitigt kring mänskliga rättigheter. Regnbågsflaggan var varken tillåten på kaptensbindeln eller på klädsel. Bland annat fick den, numera bortgångne journalisten, Grant Wahl inte släppas in i arenan på grund av regnbågsfärgerna på sin tröja.  

Annons

Och det är ingen hemlighet att flera damfotbollsspelare kan komma att känna sig obekväma av sponsorskapet - då flera av spelarna är öppet homosexuella. Så vad sänder Fifa då ut för signaler där man tar in en sponsor som inte tror på allas rättigheter?  

- Det blir som med allting annat, det blir en dålig bild av Fifas sätt att hantera saker och allting handlar till sist om pengar. Det är bara det som styr och inte allting som måste göras eller kvinnliga rättigheter. Jag vet inte om de tänker att det är att man får upp frågan och börjar diskutera ämnet, men i slutändan tror jag att det bakomliggande alltid handlar om pengar. Och jag vill inte att damfotbollen ska styras av pengar för att man ska kunna överleva. Jag vill ha en ren sport.  

Landslagschef, Marika Domanski Lyfors, har även hon tidigare uttalat sig om ämnet efter att det läckt ut i media att det kan komma att bli så att Saudiarabien sponsrar VM.  

Annons

- Man hoppas liksom inte att det stämmer, och om det stämmer så håller jag helt och hållet med värdnationerna. Men man hoppas ju att Fifa har lärt sig något av att basera ett VM-slutspel i Qatar, sade hon då.  

Varken Fifa eller ”Visit Saudi” har bekräftat sponsorskapet, men enligt The Athletic ska affären ha överkommits under Fifas nya ”kommersiella partnersskapsstruktur” som är till för att utveckla intäkterna inför damfotbollen.  

Publicerad 2023-02-17 kl 19:10
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS