Jag gillar snabba puckar.
Därför tycker jag att vi gjorde helt rätt när vi bestämde oss att sända ett extrainsatt program om Sverige-England (eller snarare om Zlatan Ibrahimovic) i TV4 Sport klockan 23.00 i går kväll.
“Drömkvällen på Friends Arena“ blev bra – i all sin enkelhet. Målen, reaktioner från svenska spelare och utländska medier, twitterkollen, intervju med Ibrahimovic och ett reportage från England. Vi tog det vi hade, klistrade ihop det i en redigering och sände ut. Ibland behöver det inte vara svårare än så.
Visst finns det nackdelar med program som sätts ihop på en dag. Det saknades både översättning och grafik. Det var inget mästerverk. Men det var en halvtimme egenproducerat sportmagasin i vår sportkanal.
***
Det här är ett bra exempel på hur man inte ska agera som chef.
***
Olof Lundh hittade den här fina bilden på nätet:
Titta noga mellan Zlatans ben. Nej inte DÄR, utan vid vänsterknät.
Där står jag – mitt i bicycletan. Den här bilden måste ramas in!
***
Dagen har mest handlar om att svara på alla samtal och mejl från utländska bolag som vill ha målen och intervjuer från i går. Bland annat från engelska ITN, franska TF1 och svenska Viasat.
Däremot inget samtal från Bosnien den här gången.
***
I morgon sänder vi kvalet till Allsvenskan i TV4 Sport. Sundsvall tar emot Halmstad och ska försöka vända ett tremålsunderläge.
Studiosändningen startar klockan 14.00, med Daniel Kristiansson och Olof Lundh. Matchen drar i gång klockan 14.30 och kommenteras av Niklas Jarelind och Anders Andersson.
Därmed avslutar vi den svenska fotbollssäsongen, efter 70 matcher från Superettan och 22 matcher från Damallsvenskan.
***
Starkt av Viasat att sända landskampen Holland-Tyskland i TV10 samtidigt som Sverige-England gick i TV4. Fem tusen tittare följde det mållösa dramat i Amsterdam.
***
Några twittrare hörde av sig och tyckte att vi överdrev genom att sända “Drömkvällen på Friends Arena” i går. “Har Sverige vunnit en VM-final?”, “Det var bara en träningsmatch”, “Patetiskt”.
Man kan inte göra alla nöjda. Men vi hade ändå 55 000 tittare, mer än dubbelt så många mot vad vi hade haft på “Road Wars”.