Sedan mars 2024 ägs Comos damlag av investeringsgruppen Mercury 13. Där ingår bland andra den förre storspelaren Giorgio Chiellini. Gruppen tror på multiklubbsägande och planerar att ta över ägandet av fler klubbar.
Laget heter FC Como Women och är självständigt från herrlaget som Como 1907, som spelar i Serie A. Gruppen ska satsa motsvarande en miljard kronor i damfotbollen de närmaste åren.
- Det finns ett driv och en ambition för klubben, målet är att komma topp fem. Vi känner att vi har dem (ägarna) med oss i det. De är ofta här också, och är en del i vår vardag, säger svenska Julia Karlernäs som är vice lagkapten.
Sedan investeringsgruppen tog över har man bytt logga, färg på matchtröjan och fräschat upp sin anläggning med nytt gym och ny cafeteria.
- Det är sådana grejer som har hänt som har varit jättebra för oss i fotbollsvardagen, säger Karlernäs.
Klubben har hittat sätt att sätta sig in i rampljuset. Under förra året gjorde laget även en uppmärksammad reklamkampanj med sponsorn Nike, med tydlig lyxprägel. Karlernäs frontade kampanjen.
- Det var målet med det, att skapa publicitet och få blickarna mot klubben.
Mittfältaren Julia Karlernäs kommer från värmländska Torsby och har tidigare ett SM-guld med Piteå och har även representerat Mallbacken, Hammarby och Häcken. Sedan 2022 spelar hon i Como, och har blivit en ledargestalt i klubben.
Hur står sig italienska ligan mot damallsvenskan?
- Den är bättre än damallsvenskan nu, skulle jag säga, den har utvecklats mycket och växt.
Känns det realistiskt med målet att ta sig till Champions League?
- Det är inte för i år, men på lång sikt, absolut.
OSKAR DANIELSON FROST