Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Lundh: Nästa säsong kan Friends Arena och Tele2 Arena vara historia

Lundhs Krönika

Friends Arena och Tele2 Arena är etablerade namn.
Kontrakten kring namnen löper ut vid årsskiftet och frågan är om de förnyas.
Inte helt lätt att hitta nya aktörer som vill betala mångmiljonbelopp givet konjunkturläget.

Foto: Bildbyrån

Det är dryga tio år sedan Stockholm och Solna fick varsin ny mångmiljardarena. Två gigantiska betongpjäser som sedan skänkt mycket glädje och skapat enormt många minnen, men som också ständigt genererat underskott. Det verkar vara svårt att balansera intäkter med kostnader för arenor.

En intäkt som bägge arenorna ordnade tidigt var att man sålde namnrättigheterna. Swedbank betalade runt 150 miljoner kronor för rätten till nationalarenan i tolv år och Tele2 lade en något mindre summa för arenan vid Globen i tio år. Dock skänkte Swedbank namnet till organisationen Friends som fotbollsförbundet ogillade, men fick acceptera.

Annons

De flesta har vant sig vid arenanamnen efter tio år med dem i bruk. Till nästa säsong kan de vara historia. Bägge avtalen löper ut och Stockholm Live som äger rättigheten jagar för fullt på att hitta lösningar, enligt flera personer med insyn, men det är inget lätt uppdrag givet konjunkturläget.

Lägg till det att även avtalet kring Globen, där Trygg Hansa och Bauhaus betalat för att den i samarbete Tim Bergling Foundation är uppkallad efter Avicii, ska vara tidsbegränsat. Tidigare hade Ericsson köpt namnrätten och haft den i tio år även om det aldrig riktigt satt sig.

Att detta knappast är något de involverade vill kommentera blir uppenbart. Fabege som äger två tredjedelar av Friends Arena hänvisar till Stockholm Live dit Arenabolaget sålt namnrättigheten. Även om koncernchefen Stefan Dahlbo medger att det är en viktig intäkt och att namnet även har en roll i hur man ser på en arena.

Annons

På Friends vill presspersonen ha fråga via mejl och återkommer sedan med:

"Det är Stockholm Live som hanterar rättigheterna, så frågor om namnrättigheterna till arenan och processen kring det får ställas till dem". Swedbanks vd Jens Henriksson hänvisar till bankens pressavdelning och där hann det bli helg.

Ledningen i Stockholm Live är inte helt lätt att nå men till slut får jag ett sms från marknadsdirektör Daniel Stålbo. Mina frågor får ett svar om att man har långt och bra samarbete kring namnrättigheten med både Swedbank och Tele2, är i dialog om framtiden men att inga beslut är tagna än.

Ytterligare sms-växling med Stålbo ger att antingen förlängs avtalen eller så avslutas dem, att man har 35-40 olika partners och att säljteam ständigt är ute och pratar med nya företag och säljer av Stockholm Lives utbud. Han avslutar med att man likt andra bolag givetvis inte kan kommentera dialoger med andra företag.

Annons

Lyssnar man runt bland anonyma källor som på olika sätt är involverade är det uppenbart att det är tufft läge givet konjunkturen. Att ordna en namnsponsor på en arena vore svårt, att göra det med två arenor är en rejäl utmaning. Hur motiverar man för ett börsbolag eller stort företag att lägga många miljoner årligen om man samtidigt ska skära ner?

Lägg till det att namnrättigheter är svåra i Sverige och i Europa om man jämför med Nordamerika där det är många skiften. Det finns naturligtvis en rad exempel på företag i Europa som pumpar in enorma summor och där det satt sig likt Emirates och Ethiad i England, men man undrar hur många som säger Spotify Camp Nou? Kanske dags för Daniel Ek att lägga pengar i Sverige?

Visst finns det gott om exempel på arenor med namnsponsorer i Sverige som på Hisingen eller i Norrköping, Malmö, Sundsvall och på andra ställen, och där har det skett en hel del skiften under tidens gång. Malmö FF spelade först på Swedbank Stadion och numera på Eleda Stadion.

Annons

Kring de två stora arenorna i Stockholm finns en tro och förhoppning att lösningar likt Friends och Avicii där företag betalar för att ett namn som står för ett gott syfte kan vara vägen fram. Om Swedbank är villig att betala vidare för att Friends återstår att se. Friends är en organisation som jobbar mot mobbning inom skola och idrott och inte ska gå med vinst och det märks på olika sätt på nationalarenan.

Givetvis vänjer sig folk och supportrar i Stockholm om namnen som gäller just nu försvinner även om det är trist med skiften. Det blir intressant att se vad som sker om man inte får till några affärer innan det är en ny säsong? Rullar man vidare med de namn som gäller eller gör man något typ av skifte som kan vara kortvarigt?

Nostalgikern vill ha de gamla klassiska namnen men när det byggs nya arenor letar alla involverade förtvivlat efter intäkter för att minska förlusterna för investeringar och drift. Då blir namnrättigheten en given väg. På nya arenor är det naturligtvis mindre känsligt att trycka dit ett företags namn eller om det är en organisation eller person som får ge namn för ett gott syfte.

Annons

Om man får önska hade Friends Arena gärna fått vara kvar då det satt sig och även står för något bra. Kanske kan fler än Swedbank gå samman för att lösa det framgent? Fabege är nog inte öppet för att vara med, bara under 2022 skickade bolaget in 56 miljoner i Arenabolaget för att täcka underskott och därmed hjälpa fotbollsförbundet som bränt allt man hade på arenan.

Kring Tele2 är säkert många öppna för att få till ett annat namn än uppkallad efter ett mobilföretag. Där är det knivigt med två allsvenska klubbar som bägge har arenan som hemmaplan och inte alltid har en samsyn. Hur hittar man ett bra namn till arenan som passar alla involverade?

Apropå Stockholm Live, som 2017 även tog över driften av Friends Arena efter haveriet med franska Lagadère, så har man ytterligare en förhandling med AIK vars avtal med arenan löper ut i år. Plus att man ska brottas med kritiken kring både gräset på Friends Arena och det nya konstgräset på Tele2 Arena. Kanske inte konstigt att ledningen är svår att nå?

Annons

Fakta

Helgens måste
Inviger konstutställningen At Home i Falköping som handlar om konstnären Anna Nordgren som även var en kosmopolit i slutet av 1800-talet.  Vi är släkt och det var något annorlunda och kul. En del fotbollsmatcher som hamnar i kläm, men så är det ibland.

Helgens avstå
VM i ishockey.

Veckans rättsprocess
Kambua fick en del negativa rubriker redan tidigt men frontades av inköpta profiler likt Tomas Brolin, Frank Andersson och JO Waldner. Nu är grundaren av det som verkar vara ett pyramidspel uppe i rätten i Malmö. Skickligt skildrat i Dagens Nyheter av Jens Littorin. Närmare 80 miljoner kronor är försvunna. Apropå ämnet skrev jag en krönika i Dagens Industri kring att många idrottare är lätta offer kring just investeringar och placeringar. Kanske kan förbund och föreningar som inte har något egenintresse hjälpa idrottare att förstå lite mer. Givetvis är det knepigt kring pensioner, pengar och placeringar, det vet nog alla som går till banken. Idrottare bör väl ta ansvar som alla andra, eller? Jo, det kan man tycka, men det som är förmildrande är att ofta är det människor som offrat skolgång och utbildning samt har korta karriärer där pengar ska hjälpa dem längre fram i livet.

Veckans fotbollen är vacker
Paris SG förlänger sitt sponsoravtal med Rwanda. Avtalet ska locka fler turister till Rwanda och förutom PSG så sponsrar landet Arsenal. För övrigt härligt att läsa PSG:s beskrivning av utbytet. Det verkar vara toppen på alla sätt.

Veckans överraskande prisskryt
SVT Sport fick i veckan pris för dokumentären om Kvarnby-fallet av AIPS. Oavsett vad man anser om dokumentärens kvalitet är det förvånande att SVT Sport tar emot pris av en organisation många svenska sportjournalister gärna ser att Sverige lämnar. Ingen som minns? AIPS har stark stöttning av Qatar och för ett år sedan avstod Bildbyråns Joel Marklund att åka ner och det blev ett stort liv i Norge och Danmark när organisationen krävde att man skulle dyka upp för att få priset. Prisutdelningen som SVT Sport deltog i anordnas av internationella sportjournalistförbundet och Qatar Sports Press Committee. Heja! Galan var i Seoul i Sydkorea där SVT var på plats och fick ett av tre priser i samma kategori. Tre vinnare? AIPS hyllade för övrigt både förberedelserna inför VM 2022 och VM i sig. I samband med att SVT Sport fick pris fick även arrangörerna av VM 2022 ett nytt pris av AIPSHär skriver danska organsiationen Play The Games Stanis Elsborg en Twitter-tråd om AIPS och Qatar. Undrar om prissummorna man delade ut på galan förra året var kvar? Då kanske det täckte resorna?

Veckans dialog-makare
Gillar att Enable fortsätter att verka för att fotbollens olika parter samt samhället kan få underlag och mötas i dialog. En faktor är Enable som nu lanserat en ny hemsida. Väl värt att besöka.

Veckans politik är fotboll och fotboll är politik
Lokalpolitikern Sir Richard Leese har varit tongivande i de affärer som Abu Dhabi gjort i Manchester och där det inte bara handlar om fotboll. Nu blir Leese hedersordförande i klubbenHär är en artikel i The Times om mannen som sålde staden till Abu Dhabi. Här är en intressant Twitter-tråd. Ännu mer här om hur Leese sålde en hel del till Abu Dhabi och det går att undra om priset. Ja, ja, nu är han hedersordförande i varje fall och han är City-suppporter så det är säkert härligt.

Veckans utveckling
Arsenals damer kör fem ligamatcher på Emirates kommande säsong. Det rör på sig.

Veckans sportjournalistiskaffär
The Athletic som New York Times köpte för sex miljarder kronor förra året har 3,3 miljoner prenumeranter. Trots det förlorade man närmare 85 miljoner kronor.

Veckans öppenhet
Benfica gick ner på öret kring affären med Julian Weigl. Kanske något för svenska klubbar att ta efter? De brukar hävda att det som Benfica gör är omöjligt.

Veckans popularitet
Premier League lär för första gången nå över 40 000 i publiksnitt. Men det mest imponerande är att man når en beläggning på närmare 99 procent.

Veckans läsarbrev I
Håller med dig om vikten av öppenhet. Där jag jobbat i föreningslivet har problemet varit klantskallarna i styrelserummen och bortskämda felrekryterade verkställande. Det vill de ju undvika att fronta med. Lite tankar och erfarenheter. Mina erfarenheter och synpunkter om det negativa med föreningsverksamhet avser välgörenhetsorganisation och miljöorganisationer. Medelklassen och rika vill kunna välja vilka liv som ska räddas i stället för att betala skatt för en jämlik vård. Miljöorganisationer får donationer/medlemmar och lever högt på att de är med i sammanhang som är vällovliga. Samtidigt drar politiken ner på resurser till konkret naturvård. Kollar man fotboll på TV är det välgörenhet och spelbolag som dominerar reklampauser i en sorts ohelig allians. Välgörenhetsorganisationer och miljöorganisationer köper reklamplats lite överallt. Det är enkelt att donera och bli medlem. Det svåra är att få grepp om vilken nytta som görs. Naturligtivs vill jag att föreningslivet ska vara rikt och välmående. Men i samband med att många förlorade statligt stöd efter finanskrisen i början av 90-talet så har något idealiskt gått förlorat, tycker jag. Jakten på pengar för att överleva blev viktigast och kommersiella försök prio. En stor förlorare blev ungdomsverksamheten i en organisation där jag jobbade. Ingen ville vara ungdomsledare då ingen ersättning gick att få. Östersund FK är en saga i sammanhanget, från gärdsgårdsserien till Emirates. Sedan fängelse för vissa och Chelsea rejects för andra. Bara Aly Keita kvar lojalt fast i målet år efter år.Med vänliga hälsningar, Danne

Svar: Hela samhället har kantrat mot att det handlar mer om pengar. Knappast bara idrotten. Inte tänkt på att välgörenhetsorganisationer köper reklamplats. Många frågor i ett och oavsett vad det handlar om är öppenhet en nyckel för att kunna granska och ifrågasätta allt från förtroendevalda till tjänstemän.

Veckans återvändsgränd
Om Tottenham skickar tillbaka Dejan Kulusevski till Juventus och inte köper loss honom.

Veckans sorgliga krigsbidrag
CSKA Moskvas manager säger att vissa utländska spelare hjälper till att finansiera kriget i Ukraina. Adam Reideborn och Fredrik Claesson spelar i klubben.

Veckans sätt att hitta nya intäkter för media
Sky Sports börjar jobba med Fanatics från USA för att sälja lagtröjor och annat. Man ska även ta fram Sky-merch. Det handlar om mycket mer än bara fotbollsprylar, det är en massa sporter och tillhörande merch.

Veckans läsning
En inblick i en värld där höga politiker, knarklangare och fotbollshuliganer i Serbien. New York Times skildring väcker en del frågor. Piers Morgan talar om telefonavlyssning. Intressant kring hans kännedom trots att han nekat till att Daily Mirror använde sig av det. Apropå det framkom siffror på hur mycket tidningen lade på att anlita privatdetektiver. 

Veckans läsarbrev II
Hej Läser alltid dina kröniker. När det gäller Pena och fyllan håller jag inte med dig. Kan tillägga att jag är inte ett MFF-fan, har det lite jobbigare än du och Leeds, då det är Stoke som gäller… Pena blivit straffad av MFF med löneavdrag, kommer bli straffad av Rättsväsendet också. Även erkänt, bett om ursäkt. Varför då inte få spela fotboll, utöva sitt yrke? Om du Olof, blir anklagad för något liknande, ska du inte få fortsätta skriva då? Hur länge ska du inte få lov att skriva? Straff av klubben i form av löneavdrag, straff av samhället som kommer, det räcker. Yrkesförbud känns inte rätt o blir till trefaldigt straff. Bästa hälsning /Pelle

Svar: Förstår din poäng. En förening som är en samlande kraft i samhället och där många representanter är förebilder kan agera annorlunda och stänga av någon i en eller flera matcher.

Veckans jakt på intäkter
Franska Ligue 1 skaffar en amerikansk PR-byrå. Skälet är att man vill höja ligans profil i Nordamerika för att ta in mer pengar vid försäljning av mediarättigheter.

Veckans Leeds United
Championship nästa.

Veckans läsarbrev III
Qatar. Friidrott i går. Alla var där. Inget gnäll från medier??? G

Svar: Det är intressant med tystnaden, men kanske skönt för dig som ogillar gnället.

Veckans siffra
33. Antalet procent som Uefa räknar med att öka intäkterna från försäljningen av Champions League som görs om och får fler matcher från 2024. Organisationen tror att man ska kunna ta in över 50 miljarder kronor nästa treårsperiod. Ännu har rättigheterna för 2024 och framåt kommit ut i Norden.

Veckans låt
”Istid” – Division 7.

Veckans poddgäst

Jakob Forssmed är socialminister med ansvar för idrott och ger sin syn på departementshoppande, toppade lag, svensk läktarkultur, 51-procentsregeln och mästerskap i länder som är långt i från demokratiska. Sedan tidigare finns över 395 intervjuer med fotbollsprofiler och de hittar man via länken. Bara att lyssna på.

Publicerad 2023-05-13 kl 10:02

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS