Det är dryga tio år sedan Stockholm och Solna fick varsin ny mångmiljardarena. Två gigantiska betongpjäser som sedan skänkt mycket glädje och skapat enormt många minnen, men som också ständigt genererat underskott. Det verkar vara svårt att balansera intäkter med kostnader för arenor.
En intäkt som bägge arenorna ordnade tidigt var att man sålde namnrättigheterna. Swedbank betalade runt 150 miljoner kronor för rätten till nationalarenan i tolv år och Tele2 lade en något mindre summa för arenan vid Globen i tio år. Dock skänkte Swedbank namnet till organisationen Friends som fotbollsförbundet ogillade, men fick acceptera.
De flesta har vant sig vid arenanamnen efter tio år med dem i bruk. Till nästa säsong kan de vara historia. Bägge avtalen löper ut och Stockholm Live som äger rättigheten jagar för fullt på att hitta lösningar, enligt flera personer med insyn, men det är inget lätt uppdrag givet konjunkturläget.
Lägg till det att även avtalet kring Globen, där Trygg Hansa och Bauhaus betalat för att den i samarbete Tim Bergling Foundation är uppkallad efter Avicii, ska vara tidsbegränsat. Tidigare hade Ericsson köpt namnrätten och haft den i tio år även om det aldrig riktigt satt sig.
Att detta knappast är något de involverade vill kommentera blir uppenbart. Fabege som äger två tredjedelar av Friends Arena hänvisar till Stockholm Live dit Arenabolaget sålt namnrättigheten. Även om koncernchefen Stefan Dahlbo medger att det är en viktig intäkt och att namnet även har en roll i hur man ser på en arena.
På Friends vill presspersonen ha fråga via mejl och återkommer sedan med:
"Det är Stockholm Live som hanterar rättigheterna, så frågor om namnrättigheterna till arenan och processen kring det får ställas till dem". Swedbanks vd Jens Henriksson hänvisar till bankens pressavdelning och där hann det bli helg.
Ledningen i Stockholm Live är inte helt lätt att nå men till slut får jag ett sms från marknadsdirektör Daniel Stålbo. Mina frågor får ett svar om att man har långt och bra samarbete kring namnrättigheten med både Swedbank och Tele2, är i dialog om framtiden men att inga beslut är tagna än.
Ytterligare sms-växling med Stålbo ger att antingen förlängs avtalen eller så avslutas dem, att man har 35-40 olika partners och att säljteam ständigt är ute och pratar med nya företag och säljer av Stockholm Lives utbud. Han avslutar med att man likt andra bolag givetvis inte kan kommentera dialoger med andra företag.
Lyssnar man runt bland anonyma källor som på olika sätt är involverade är det uppenbart att det är tufft läge givet konjunkturen. Att ordna en namnsponsor på en arena vore svårt, att göra det med två arenor är en rejäl utmaning. Hur motiverar man för ett börsbolag eller stort företag att lägga många miljoner årligen om man samtidigt ska skära ner?
Lägg till det att namnrättigheter är svåra i Sverige och i Europa om man jämför med Nordamerika där det är många skiften. Det finns naturligtvis en rad exempel på företag i Europa som pumpar in enorma summor och där det satt sig likt Emirates och Ethiad i England, men man undrar hur många som säger Spotify Camp Nou? Kanske dags för Daniel Ek att lägga pengar i Sverige?
Visst finns det gott om exempel på arenor med namnsponsorer i Sverige som på Hisingen eller i Norrköping, Malmö, Sundsvall och på andra ställen, och där har det skett en hel del skiften under tidens gång. Malmö FF spelade först på Swedbank Stadion och numera på Eleda Stadion.
Kring de två stora arenorna i Stockholm finns en tro och förhoppning att lösningar likt Friends och Avicii där företag betalar för att ett namn som står för ett gott syfte kan vara vägen fram. Om Swedbank är villig att betala vidare för att Friends återstår att se. Friends är en organisation som jobbar mot mobbning inom skola och idrott och inte ska gå med vinst och det märks på olika sätt på nationalarenan.
Givetvis vänjer sig folk och supportrar i Stockholm om namnen som gäller just nu försvinner även om det är trist med skiften. Det blir intressant att se vad som sker om man inte får till några affärer innan det är en ny säsong? Rullar man vidare med de namn som gäller eller gör man något typ av skifte som kan vara kortvarigt?
Nostalgikern vill ha de gamla klassiska namnen men när det byggs nya arenor letar alla involverade förtvivlat efter intäkter för att minska förlusterna för investeringar och drift. Då blir namnrättigheten en given väg. På nya arenor är det naturligtvis mindre känsligt att trycka dit ett företags namn eller om det är en organisation eller person som får ge namn för ett gott syfte.
Om man får önska hade Friends Arena gärna fått vara kvar då det satt sig och även står för något bra. Kanske kan fler än Swedbank gå samman för att lösa det framgent? Fabege är nog inte öppet för att vara med, bara under 2022 skickade bolaget in 56 miljoner i Arenabolaget för att täcka underskott och därmed hjälpa fotbollsförbundet som bränt allt man hade på arenan.
Kring Tele2 är säkert många öppna för att få till ett annat namn än uppkallad efter ett mobilföretag. Där är det knivigt med två allsvenska klubbar som bägge har arenan som hemmaplan och inte alltid har en samsyn. Hur hittar man ett bra namn till arenan som passar alla involverade?
Apropå Stockholm Live, som 2017 även tog över driften av Friends Arena efter haveriet med franska Lagadère, så har man ytterligare en förhandling med AIK vars avtal med arenan löper ut i år. Plus att man ska brottas med kritiken kring både gräset på Friends Arena och det nya konstgräset på Tele2 Arena. Kanske inte konstigt att ledningen är svår att nå?