Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

TV-bolag må vara pirater - men de är inte ensamma på skeppet

Lundhs Krönika

På 15 år gick priserna idrott på TV-marknaden i Norden likt raketer.
Rakt upp.
Premier League och Champions League mer än tiodubblades och SHL, allsvenskan och andra mångdubblades. Vem bär ansvaret?

Foto: Bildbyrån/TT.

Att följa sitt favoritlag på en skärm är något många gillar. Det är dessutom något man vill uppleva när det händer. Det där avgörande målet. Den där triumfen. Eller den där sanslösa upphämtningen och vändningen. Precis som att vi är många som stängt av i frustration när det går åt helvete.

Sport är fantastiskt. Ja, inte alltid, men chansen till något fantastiskt finns där oftast. Lägg till att idrott i alla dess former kan vara vacker och samlar människor. Därav dragningskraften. Inte heller är det något man kan ladda ner i förväg. Direktheten och att det sker lajv gör att idrott är attraktivt att sprida för medier.

Annons

På 1920-talet stoppade IOK radiostationer från att sända från OS för att inte hota publiktillströmningen, men med tiden har både radio och TV blivit viktiga beståndsdelar för att nå ut med matcher och tävlingar. De senaste decennierna har intäkterna från medier blivit viktigare och viktigare och det handlar om miljarder.

Mellan 2010 och 2020 var det en fullständig prisexplosion på idrottsrättigheter i Sverige och Norden. Det var lokala TV-kanaler som krigade mot nordiska och internationella bolag. Premier League i Sverige mer än tiodubblades till dagens cirka 1,5 miljard per säsong. Champions League var uppe i en miljard per säsong. SHL är uppe i 850 per säsong.

Nu har marknaden fått en sättning efter att Viaplay närmast gick i konkurs och Telia bromsade TV4:s satsningar på grund av minusresultat. Även om priserna går ner på en del rättigheter finns många dyra avtal kvar och därför trillar inte prisfallet ner till konsumenterna. Viaplay har förlorat många miljarder och TV4:s köp av Canal Plus 2008 har kostat många miljarder trots namnbyten, strategiskiften och satsningar.

Annons

Givetvis kan man kritisera att TV-bolagen gav sig in i budgivningar och därmed satte framtiden på spel. Alla vet att evig tillväxt inte finns och att det var svårt att räkna hem, men man trodde likt styrelsen i en idrottsklubb: bara den här affären så vinner vi hela marknaden. Så blev det inte.

Snarare har konkurrens och teknikutveckling gjort det ännu svårare att få lönsamhet. Det ser likadant ut runt om i världen. Sverige är en liten marknad och just nu är få av TV-bolagen lönsamma och framför allt har det varit svårt att visa plus kring att sända idrott.

Ingen har missat att på senare år har TV-bolag i Sverige fått kritik och skit. För dyrt. För dåligt. För många paket. För många aktörer. Splittrade rättigheter. Och så vidare. Det är ingen hemlighet att Fotbollskanalen till hundra procent ägs av TV4 och att jag är anställd av TV4, vilket ni får ta med er när ni läser denna helgkrönika.

Annons

Det är en annan värld i dag där kvällstidningar sänder ligor, matcher och tävlingar och även recenserar TV-bolagens insatser. Vi på TV4 har en sajt som bevakar fotboll. Ja, det är en rörigare mediavärld där väldigt mycket flyter samman. Och precis som att Aftonbladet höjer priset för sitt plusabonnemang höjer Viaplay, TV4 och andra - och kunderna får värdera det.

TV-bolag må vara vår tids pirater - ihop med banker, försäkringsbolag, telekombolag och en del andra aktörer - men TV-bolagen är inte ensamma på skeppet där Jolly Roger är hissad i topp. Det är betydligt fler som mönstrat på det där piratskeppet vilket oftast glöms bort i debatten om direktsänd idrott.

Jag är skadad av min uppväxt på 1970- och 1980-talet då SVT-Sport monopolregerade och kan tröttna på all SVT-nostalgi som pumpas ut av folk som knappt var gamla nog att slå på TV-apparaten på den tiden. SVT gjorde naturligtvis en del bra, men herregud det var ett ytterst begränsat utbud.

Annons

Tänk så många gånger jag hoppades på Leeds i Tipsextra eller en minut från Idrottshallen i Lund eller från IP i Landskrona. Ofta slutade det med besvikelse. Ur det perspektivet är det klart att jag välkomnar utvecklingen där jag i dag kan följa favoritlag i USA, England och i lägre seriesystem i Sverige. Det är i varje fall bättre.

Sedan inser jag givetvis problemen och missnöjet som uppstår kring allt från pris, paket och sändningstider och förstår att det kan leda till kritik mot TV-bolagen. Visst, skjut gärna in er på TV4, Viaplay, Discovery och de andra. Det får vi ta och försöka göra det hela bättre och rakare.

Däremot vänder jag mig mot att de som har ett stort ansvar för det här klarar sig undan. Få eller ingen nämner Fifa, Uefa, IOK, SvFF, Sef, ligor, förbund och klubbar. Alla anlitar de utan undantag agenter för att driva på prisutvecklingen rakt uppåt och de vill alla ha mer pengar.

Annons

Om vi bara tar sändningstider så är det ofta en liga eller ett förbund som fått i uppdrag att MAXA intäkterna i förhandlingar. Då är ofta återspelet att om TV-bolaget ska ha en chans att göra en vinst på det här så behöver man anpassa tiderna till TV-publiken. Vilket ofta förbundet och ligan gärna går med på.

Under de senaste 15 åren har stora summor gått till svensk idrott. Min arbetsgivare har via avtal med många olika förbund och ligor skickat in miljarder. Discovery har skickat in miljarder till svensk elitfotboll. Viaplay har pumpat in via avtalet gällande herrlandslaget, EFD och det kommer mer till SvFF via avtalet kring damer.

Jag är naturligtvis medveten om att många miljarder går till utlandet. Uefa, Fifa och klubbar och ligor drar in miljarder, men det är en spegling av vad just du helst vill se och betala för. Om Premier League kan ta 1,5 miljard per säsong i Sverige så gör man det, man bedriver inte välgörenhet. Att sedan Viaplay nästan går under struntar Premier League i.

Annons

Jag läser ofta kritik mot SHL-avtalet som Telia och TV4 skrivit med ligaföreningen för 14 klubbar i svensk ishockeys högsta serie. Hur illa det avtalet är för svensk ishockey. Men det är 14 ideella föreningarna som styrs av den alltid hyllade svenska föreningsdemokratin som tagit det här beslutet.

Visst, ishockeyförbundet var för svagt och fick släppa i väg SHL men även där fanns en föreningsdemokrati i botten. Kan föreningsdemokratin ta beslut som inte är bra för alla? Uppenbarligen om nu SHL och dess mediaavtal är så dåligt för svensk ishockey

I det perspektivet kan man konstatera att både SHL och Sef har gjort allt för att öka intäkterna för sina föreningar. I grunden är det medlemsstyrda föreningar där många dessutom vill följa sina lag i SHL eller Allsvenskan. Om man vill få bättre sändningstider och mindre påverkan från TV kan man sänka kraven på vilka intäkter man vill ha ut.

Annons

Jag är medveten om den kampanj som TV-bolagen rullade ut mot IP-TV i början av sommaren inte landade väl. Det handlar om att förklara att IP-TV förvisso tar pengar av TV-bolagen men i förlängningen tar den utvecklingen pengar från Frölunda, Luleå, Malmö FF, Brynäs och Hammarby. Så egentligen borde medlemsföreningarna få supportarna att förstå det.

Sedan kanske en del supportrar och medlemmar struntar i det och vill inte vara med i någon kapitalistisk dans med kommersiella bolag. Det må vara hänt, men utan att man kan göra vinst lär inte TV-bolagen fortsätta kunna skicka in pengar till svensk idrott. Och de internationella aktörerna har ännu inte visat sig villiga att satsa på allvar.

Även om många supportrar, medlemmar och TV-tittare vill skicka ut TV4, Viaplay och andra på plankan på piratskeppet så får de minsann inkludera en del av sina egna representanter från föreningar, ligor och förbund på den. Upplägget kanske inte är bra, men TV-bolagen är knappast ensamt ansvariga för läget.

Annons
Publicerad 2024-10-27 kl 10:58

Avslutningsvis...

Helgens måste
Sista ryck för att göra klart en del poddar och annat inför avresa mot USA. Ska rycka in och jobba med presidentvalet i TV4 och vara på plats i Atlanta, Georgia. Därmed checkar jag ut ett par veckor från en del av fotbollen och det blir inga helgkrönikor.

Helgens avstå
Syndigt leverne. 

Veckans skendemokrati
I december har Fifa kongress för att rösta om VM-arrangörer för mästerskapen för herrar 2030 och 2034. Då ska SvFF och andra nationsförbund rösta men man kan bara rösta "en bloc", det vill säga att det bara finns en möjlighet att stötta både Saudiarabien 2034 och kombon av Portugal-Spanien-Marocko-Paraguay-Uruguay-Argentina. Vilken härlig demokratisk känsla det måste vara för alla nationsförbund att man redan för ett år sedan läste att Fifas styrande råd gjort valet. Då styrdes hela processen upp. Sedan ska man ändå köra igenom skendemokratin med ett val där två mästerskap sitter ihop. Det är naturligtvis ingen överraskning att Fifa-presidenten Gianni Infantino styr organisationen mot mer och mer bristande demokrati. Tyvärr går det inte att ställa några frågor om det, för Infantino har ställt in allt samröre med medier. Hör vi några protester från de nordiska representanterna? Nej, tyvärr är inte ens Norges Lise Klaveness lika offensiv som hon var tidigare. Sedan är hon ändå mil bättre än sina nordiska kollegor som inte ens slår sarg ut.

Veckans lirare
Raphinha skickade in ett hattrick mot Bayern München och stod för mål och assist mot Real Madrid. Brassen som via ett par klubbar i Portugal hamnade i Rennes och sedan Leeds tog klivet till Barcelona för dryga två år sedan. Under nya tränaren Hansi Flick har han fått en viktigare position och det har gett effekt. Överkörningen av Real Madrid i Madrid i El Clasico var magnifik av Barcelona och Raphinha. De som trodde på den utvecklingen i den eviga kampen mellan Spaniens två storklubbar var få. Om ens några. 

Veckans tecken i tiden
TV-giganten Sky som dominerar i Storbritannien visar stora förluster för andra året i följd.  När tittare säger upp avtal med operatörer och hela affärsmodellen ändras blir det svårt. Parallellt ökar konkurrensen och Skys verksamheter i både Tyskland och Italien går back. Under 2022 backade Sky 1,6 miljarder kronor och 2023 ökade förlusterna till 3,1 miljarder.

Veckans börsfall
Danska Better Collective är en digital mediagrupp vars verksamhet bygger på affärer med spelbolag. Bolaget som är inriktat på spelmarknadsföring har haft stora framgångar på senare år och köpt medier i många länder. För ett år sedan köpte man Fotbolldirekt och SvenskaFans och försökte under ett bra tag värva en svensk ”Fabrizio Romano”. Kanske har det expanderats för snabbt? I fredags föll aktien över 40 procent på börsen i Stockholm efter att man vinstvarnat och sänkt helårsprognosen. Nu ska bolaget spara närmare 600 miljoner kronor.

Veckans moderna fotboll
Premier League öppnar kontor i Kina. Nu siktar ligan på tillväxt i Kina och nya mediaavtal.

Veckans läsarbrev I
Visst, MFF tar hem bucklan lätt. Många chanser kvar. Låt mig påminna om 1964 då det mer än osannolika inträffade. Närmast ett identiskt läge som nu. 

MFF ledde med 6 poäng före DIF o ÖIS när 4 omgångar återstod. På den tiden inkasserades 2 poäng vid seger. MFF tappade helt formen och inför den sista matchen hade försprånget krympt till 2 poäng men ändå rejäla 6 måls försprång före DIF. Alla trodde att målskillnaden skulle rädda MFF vid en ev förlust.  Men det mer än osannolika inträffade. MFF, helt under isen, förlorade mot ett formstarkt Norrköping borta med 0-3. På ett spikat Råsunda tog DIF emot Blåvitt, ledde med 3-1 vid matchens slutskede, fattades således ett mål.

Leif ”Chappe” Eriksson drev bollen förbi ”Tidan” Johansson, fälldes klart utanför straffområdet men kastade sig över den kritade linjen. Publiken höll andan. Domaren pekade på straffpunkten. Ett högst omdiskuterat domslut.

Sump Hugo Andersson drog upp den i krysset och kallades därefter inte för något annat än Guld Hugo. Det högst osannolika hade inträffat. Guld till DIF. Dödstyst i MFF-bussen hem till Malmö. Så. Nutid. Bajen slår Sirius. MFF är skärrat o låter Thordarson brunka in segermålet i 86:e. Hammarby slår MFF hemma, städar av nedflyttningsklara VSK och Vasic gör två i sista matchen och hjälper sitt Hammarby till sitt andra guld.Kan ske!! Hans

Svar: Tack för historielektionen. Hammarby gjorde sitt i Uppsala. Återstår att se hur Malmö FF svarar på måndag mot Blåvitt.

Veckans investerare, eller?
Eric Cohen-Peckham som står bakom Women's Football Group aviserar en satsning på damfotboll I Sverige och Norge. ”Stora belopp”, enligt EFD-basen Anders Billström. Cohen-Peckham säger att pengar kommer från företagsledare och investerare som brinner för damfotboll och att man jobbar på strukturer. Norska NRK uppger att det är tresiffriga miljonbelopp som ska investeras i norsk damfotboll. Ännu finns väldigt lite information om det Stockholms-baserade bolaget och var pengarna kommer ifrån. Det gör att det finns anledning att undra kring upplägget.

Veckans vilken himla tur
Plötsligt fick Fifa in Inter Miami och Lionel Messi i nya klubblags-VM. Klubben vann ligaspelet, men som alla vet delas mästartiteln i MLS ut efter ett slutspel. Men klubblags-VM behöver all hjälp den kan få utan vare sig TV-avtal eller sponsoravtal.

Veckans film
"The Apprentice" handlar om Donald Trumps framfart i början av karriären. Intressant och fullt förståeligt att Trump inte är nöjd.

Veckans fackförening
Byggfacket BWI pekar på att en spade är en spade även i Saudiarabien. Man är kritisk till Fifa som man uppger helt struntar i mänskliga rättigheter och att migrantarbetare blir blåsta på löner i Saudiarabien.

Veckans läsning
Christopher Garplind om Kents comeback. Briljant skrivet. Som vanligt när Garplind skriver.

Veckans svenska tränare - igen
Jimmy Thelins Aberdeen inte bara hämtade upp 0-2 till 2-2 borta mot Celtic häromveckan, nu vann man igen. Totalt 14 segrar och ett kryss på 15 matcher och i ligan är det åtta vinster, ett kryss och serieledning. 

Veckans Netflix-satsning
Formel 1 har lyft med Drive to Survive på Netflix och en rad andra sporter, ligor och klubbar följer den riktningen. Nu har Netflix släppt trailern för nästa dokumentära serie. Det är Saudi Pro League som ska lyftas.

Veckans moderna fotboll II
Transfergurun och influncern Fabrizio Romano intervjuar Lionel Messi åt Apple. Allt för att kränga abonnemang till MLS åt Apple. Där för övrigt Messi har en del av varje sålt abonnemang.

Veckans arga upprop
Över 100 damspelare har skrivit på ett öppet brev för att försöka få Fifa att bryta med det statliga saudiska oljebolaget Aramco. Man skriver att sponsoravtalet är ett långfinger till damfotbollen och sedan radar man upp missgrepp som Saudiarabien stått för. Ännu är det rätt få av de svenska toppspelarna som skrivit på. Om Fifa lyssnar? Mycket tveksamt med tanke avtalet ska vara värt över en miljard kronor om året.

Veckans tecken i tiden II
Arsène Wenger försvarar Manchester City mot misstankarna om att klubben dribblat kring sina finanser. Den tidigare Arsenal-managern som nu jobbar för Fifa har tagit en annan inriktning.

Veckans låt
"Mathilde" – Joakim Thåström.

Veckans Leeds United
Nya skador och blott 0-0 borta mot Bristol City. Det är måndag hela veckan när Leeds ska försöka tråckla sig ur Championship. 

Veckans siffror
396. Antalet miljoner kronor som Viaplay betalade rådgivare, bankirer och jurister för att rädda bolaget. Breakit har synat hur man fick in 3,6 miljarder kronor för att rädda bolaget från konkurs, men att det kostade att klara bolaget.

Veckans poddgäst
Ola Toivonen är gäst i podden och svarar på om hur länge han ska gå bredvid som assisterande sportchef i Malmö FF, om arbetsuppgifterna han släppt, om vilket krav han hade för att ta jobbet och om hur MFF ska ta sig förbi FC Köpenhamn. Sedan tidigare finns över 445 intervjuer med folk i fotbollens värld via denna länk. God lyssning!

ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS