Joel Asoro, Edvin Kurtulus, Isaac Kiese Thelin och Darijan Bojanic är bara några av Wesports klienter. Den som ligger bakom bolaget som växer snabbt på fotbollsmarknaden är tidigare tennisspelaren Nina Wennerström som med hjälp av H&M-miljardären Karl-Johan Perssons kapital tagit snabba kliv.
- Vi hade en samsyn i värderingar och långsiktighet. Den dag vi skulle gå in i fotbollen var det naturligt att han ville bli min partner. Det har varit ett fantastiskt stöd. Jag är så tacksam för hans support på den här resan, säger Nina Wennerström i podcasten Lundh.
Hur mycket äger han av Wesport?
- I dag äger han 28 procent.
Men du är fortfarande majoritetsägare?
- Jag är majoritetsägare, och planerar att fortsätta vara det. Det har varit viktigt för mig.
Varför?
- Av anledningen att jag då själv kan bestämma vilka affärer jag vill göra, jag kan bestämma om jag inte vill göra affär eller om jag inte vill jobba med vissa människor som inte känns bra. Man har privilegiet att helt välja vilka man vill jobba med i sitt team. Det går inte en dag då jag inte känner tacksamhet över det team jag jobbar med på Wesport och våra klienter. Jag har möjlighet att bygga ett bolag på mina värderingar, vilket var viktigt för mig.
Vilken tidshorisont har du? Ni omsatte 17,5 miljoner 2021, det är inte enorma summor. När det ska det generera ordentligt med vinst?
- Förra året omsatte vi 32 miljoner, alltså 2022. Sedan har vi bolag i Mexiko nu också, Wesport Latam. Planen är att några år till investera allt i bolaget och få det att fortsätta växa, att bygga upp en global verksamhet. Jag kommer fortsätta investera några år framöver. Sedan får man se hur det går för klienterna. I den här branschen handlar det om att njuta under tiden, du kan inte bara titta på vilka vinster du gör.
Du har investerare också, jag gissar att Karl-Johan vill ha någon form av avkastning, eller?
- Absolut. Vi har en samsyn.
Vad tillför Karl-Johan Persson mer än att han har kapital?
- Jag känner att det är väldigt viktigt att ha någon att bolla med. Vi har samsyn i värderingarna. Han har ett bra kontaktnätverk som han kan hjälpa oss med. Han är en person jag kan bolla frågor med, lära mycket av det han gör och hans resa. Han är inte aktiv, H&M är ju hans fokus och det han ägnar sig åt, men han är väldigt viktig för mig och för oss. Vi har en nära dialog och jag uppskattar honom väldigt mycket.
Han är välkänd djurgårdare. Spelar det in när ni har Joel Asoro, han kanske inte vill att han ska säljas? Eller är han inte involverad där?
- Nej, inte på det sättet. Men absolut, han är djurgårdare, men han har en förmåga att vara väldigt professionell.
Det var en stor nyhet man såg i Dagens Industri strax före jul när ni köpte upp agentfirman Foot Nation, Jaganjac. Det framgick att det var Karl-Johan som dels stod för kapitalet. Hur gick affären till?
- Det stämmer inte att han helt stod för kapitalet. Vi drog i gång Wesport fotboll 2020, då var det framför allt jag, Sebastian Pisano och Richard Cederqvist som var engagerade. Vi gjorde det bra då, vi signade Joel Asoro, Ortmark, Rodic, Stensson, unga talanger som Ben Engdahl och Samuel Dahl. Men jag kände att det var två pusselbitar som saknades för att kunna ta nästa steg.
- Det ena var att jag ville få in en före detta spelare som våra klienter kunde relatera till, som kunde förstå vad de gick igenom och har varit med på hela resan. Det andra var att jag ville få in en tung etablerad agent. Vi scannade marknaden länge och letade efter rätt person, intresset föll på Daniel Majstorovic som spelare och Miro Jaganjac som tung och etablerad agent. Daniel är anställd och vi förvärvade Miros bolag.
Du sitter i styrelsen i Foot Nation nu och Miro Jaganjac har lämnat?
- Ja, nu är det en del av Wesport fotboll. Det som tilltalade mig mycket med Daniel var att han har gjort resan själv, han kan förstå killarna. Han har också varit på ledarsidan, det tycker jag var väldigt positivt, som sportchef. Sedan har han ett kontaktnätverk och en unik vänskapskrets, han kan öppna dörrar för oss både i Sverige och internationellt. Med Miro blev jag väldigt beundrad när jag såg det jobb som han ensam hade gjort med sitt bolag. Han hade byggt relationer som varat över ett decennium. Det är en sak att göra en affär och en helt annan att bygga en lång personlig relation.
- Det är det som jag vill att vi ska göra med Wesport långsiktigt, att alla de här spelarna, som Joel Asoro, även om vi är ganska nya är mitt mål att vi ska behålla de i 10-15 år, precis som Miro har gjort med sina spelare. Jag kollade med honom om spelare som Isaac Kiese Thelin, Alexander Kacaniklic, Tesfaldet Tekie, Abbe Khalili, Imad Khalili, Jacob Rinne - alla de spelarna har han jobbat under nästan ett decennium. Vi enades också om att det är viktigt att de innan de slutar sin karriär börjar fundera på vad de ska göra efteråt i god tid, om de ska börja jobba som sportchefer, i media, som tränare eller kanske börja jobba med Wesport.
- I dag ser vi ett stort problem med mental ohälsa, att de här spelarna får problem efter karriären. Man saknar adrenalinet och rampljuset. Vi enades mycket i värderingarna, jag hade en stor beundran för det han hade gjort och ville bygga vidare på det med långsiktiga och genuina personliga relationer för våra spelare.
Vad betalade ni för Foot Nation?
- Det är konfidentiellt.
Men Karl-Johans pengar var en del av den affären?
- En del av den, ja.
Man kan jämföra med att man köper en reklambyrå som några har drivit, och så sitter de kvar i några år innan de försvinner och kanske även deras know-how. I det här fallet är det Miro Jaganjacs know-how. Ser man att han försvinner om några år, och att han då kanske tar med sina klienter?
- I livet kan du aldrig gardera dig mot allt, det finns inga garantier. Man kan bara göra det bästa av situationen, tro på det man bygger. Jag och Miro har pratat mycket, vi är ett starkt team och han uppskattar också teamet. Vi bygger något som känns väldigt bra. Jag tror inte att det kommer bli så.
Vad är det viktiga med att äga bolaget och göra det under Wesports paraply?
- Sedan jag startade bolaget har jag som jag nämnde varit väldigt mån om att bygga ett bolag med struktur och professionalism, så att man kan växa och inte bara bygga ett bolag på mig, så att man kan växla upp och komma in på andra marknader och bli mer globala och ha andra idrotter, som vi har gjort. Då är varumärket väldigt viktigt. Så det har varit viktigt att utveckla Wesport.
IMG som du nämnde i början med Mark McCormack, som bland annat hade Björn Borg och var tidigt ute med golf och tennis, de blev väldigt stora och satsade ett tag rätt mycket på fotboll men drog sedan tillbaka det för att det var en för svår marknad. Vad talar för att du ska tämja fotbollsmarknaden om inte stora IMG klarade det, som lade hur mycket pengar som helst på det och fick lägga ner det?
- Det finns inga garantier. Men jag känner att vi bygger något starkt. Vi är på rätt väg. Det har varit väldigt positiv respons. Vi gör något som ingen annan har gjort. Vi har ett team och en kompetens som är unik. Vi har energi och en kraft som gör att jag tror på det här. Jag kommer inte sitta och säga att det finns några garantier, för både du och jag vet att det inte gör det.