I början av 2021 initierade intresseorganisationen Svensk Elitfotboll "Projekt 500" tillsammans med bolaget GoalUnit. Syftet med projektet är att stärka konkurrenskraften hos svenska fotbollsklubbar i Europa genom att öka klubbarnas försäljningsintäkter vad gäller spelare med 500 miljoner kronor per år. Det görs för att klubbarna ska bli starkare ekonomiskt och kunna utmana i europeiska tävlingar.
Både 2022 (642 miljoner kronor) och 2023 (667 miljoner kronor) slogs sedan försäljningsrekord. När Svante Samuelsson, sportchef på Sef, gästar podcasten Lundh berättar han att så även blir fallet 2024 - då svenska klubbar sålde spelare för över en miljard kronor under året som gick.
- Vi får inte de exakta siffrorna förrän förbundet kommer med en rapport i maj-juni. Men vi följer Transfermarkt, som brukar träffa rätt så rätt, och där är vi förbi miljarden, säger Samuelsson i podcasten Lundh.
Vad betyder det?
- Det ger de flesta av våra klubbar möjligheter att bli ännu bättre på fotboll och få ännu duktigare A-lag på herrsidan. Jag tror det är viktigt att poängtera i de diskussionerna att det inte bara handlar om att våra klubbar ska tjäna pengar. Utan det ger möjlighet att få in kapital så man kan återinvestera på ett sätt så man blir ännu bättre på fotboll. För det är det vi pysslar med. Samtidigt vet vi att kopplingen till att ha ekonomiska resurser är viktig för att kunna jobba långsiktigt och bygga en elitfotbollsklubb. Så det är viktigt för oss.
Vad skulle du säga att Projekt 500, som görs tillsammans med bolaget Goal Unit, har det betytt?
- Vi började samarbetet med dem våren 2021. Det bygger på att de gör omvärldsanalyser. De försöker titta på vilka ligor och klubbar som överpresterar sportsligt i förhållande till sina finansiella möjligheter. Så tittar vi på vad det är de gör. Sedan lite vice versa. De som har väldigt bra finansiella resurser men inte lyckas så bra, vad är det de gör för fel? Sedan har vi diskussioner med klubbarna om det och ser vad vi kan lära oss.
- En del lyssnar på det, tycker att det är intressant och tar hem det. Vissa kanske inte är intresserade av att jobba på det sättet. Jag tror att det är viktigt för oss som liga att ge de här omvärldsanalyserna. Man har så fullt upp när man jobbar i sin egen klubb så det är tufft att lyfta blicken och göra de analyserna själv. Där tror vi att vi som liga att har en viktig roll, samtidigt som det är jätteviktigt att det är upp till var och en att välja vilka vägval man gör.
Hur blir det med Goal Unit och Projekt 500 2025? Fortsätter ni?
- Ja, det gör vi. Vi utökar till och med samarbetet. Dels har vi haft ett samarbete där de lägger ner konsulttid på att göra analyser och att sitta med våra klubbar för att ha de här diskussionerna. Men nu har de även byggt en plattform, kopplat till den här logiken som de jobbar kring, som vi har gjort ligaavtal på. Där klubbarna får en inloggning och kan följa utvecklingen i sin egen klubb, och andra klubbar, för att försöka lära sig av det.
Finns det klubbar som har anammat deras strategi som det går bättre för?
- Från mitt perspektiv så ser jag ganska tydligt vilka jag upplever har anammat det mest. Tittar man på allsvenskan… Sirius ser jag väldigt tydligt från sidan att de har en tydlig strategi där de fångat upp mycket av de här idéerna. Främst kopplat till truppbygget och vilka prioriteringar man gör. Hammarby tycker jag också är ett tydligt exempel. De har fått in Adrian som tidigare var i Sirius.
Adrian von Heijne.
- I superettan, om vi tittar på mycket speltid till yngre spelare, så är det klubbar som Sandviken, Helsingborg och Landskrona som ligger långt fram där.
På något sätt kan det bli en risk att det blir för mycket fokus på att sälja spelare. Du nämner Landskrona, där många var frustrerade av att man sålde spelare. Det finns exempel på andra ställen. En förenings skäl till att finnas är inte att man ska sälja spelare. Skälet är att man förhoppningsvis ska nå framgång. Hur ser du på det?
- Jag håller med om det till 100 procent. Det är viktigt att poängtera det. Det försvinner lite ibland i de här diskussionerna. Alla de här strategierna bygger på att man långsiktigt ska bli en bättre förening. Bygga ett bättre A-lag som vinner fler fotbollsmatcher och titlar. Men i och med att det finns en begränsning finansiellt så är detta en möjlighet att skapa de förutsättningarna. Att återinvestera de pengarna man får från transfermarknaden till att bygga ett ännu bättre lag till nästa säsong, säger han och fortsätter:
- Men sedan blir det ju... Man tappar duktiga spelare som fansen gillar och som man gärna vill ha kvar. Då bygger det på att man fyller på med nya spelare. Antingen från sin egen akademi eller att man är duktig på att scouta nya spelare som blir ännu bättre än de som lämnat. Så det handlar inte bara om att bygga upp någon form av kapital för att man ska vara någon bank och göra mycket plus varje år. Det ska återinvesteras på ett sätt som gör att man blir bättre i fotboll.
Lyssna på hela avsnittet med Svante Samuelsson i spelaren ovan!