Efter några sportsligt tunga år har intäktsströmmarna för Svenska Fotbollförbundet minskat och under den senaste tiden har det skett stora förändringar för att spara pengar.
Personen som har fått i uppgift att genomföra denna förändringsprocess är Andrea Möllerberg, som klev in som ny generalsekreterare för SvFF den 1 november.
När Möllerberg gästar podcasten Lundh berättar hon om processen.
- Jag vet att när Håkan började gjorde han också förändringar och sen har organisationen växt under nio års tid. Jag visste att vi inte hade den ekonomiska styrkan på samma sätt, parallellt med att jag tycker att man i en förändringsprocess och utveckling behöver bli lite mer stringent. Det behöver bli lite spetsigare hierarkiskt. Om man då ska kunna ta beslut och jobba framåt behöver man bli lite effektivare och lite mer noggranna med vad man ska jobba med, säger Möllerberg och fortsätter:
- Det är svårt när man till exempel har en stor ledningsgrupp. Jag upplevde också att man jobbade väldigt mycket i stuprör och i silos. När man gör organisationen lite spetsigare får också fler personer ta ett större ansvar, man får inte bara en sak under sin hatt, utan två eller tre, vilket gör att man tvingas lyfta upp sig och hålla sig på en mer strategisk och långsiktig blick framåt. Sen tycker jag också att det fanns ett behov av en genderbalans på ett annat sätt än vad som var.
Det lades ett sparkrav på 2024 och det talas om eventuellt 2025. Hur blir det där? Kommer ni att spara även 2025?
- Det är svårt att säga ännu så länge. Vi har gjort en första avstämning nu. Jag tycker att vi har fått många beteendeförändringar, vi har reglerat och justerat, men det är också tufft. Svenska Fotbollförbundet är som ett tankfartyg, när man börjar svänga tar det lång tid innan effekten kommer. Det är svårt att säga just nu, det kommer vi att återkomma med under hösten. Vi ser positiva signaler, men frågan är om det räcker med tanke på att vi inte har gått till mästerskap och det kan vara att vi behöver fortsätta göra vissa regleringar även 2025.
Det är flera faktorer, Riksidrottsförbundets tak bland annat, som gör att ni inte får mer än maximalt tio procent av RF-stödet. Det kostar mycket, där är ett omställningsbidrag, det finns inga mästerskapspengar och Friends Arena kan gå lite back emellanåt. Om man ser på RF, vad talar för att ni får ett skifte där?
- RF sitter i arbete med en ny strategi där vi såklart är en av alla 72 eller 73 idrotter. I den nya strategi som ska klubbas nästa år diskuterar man en ny ekonomisk modell och de styrprinciperna. Där är vi med i de diskussionerna, vad vi anser och vad vi tycker. Men det är klart att det är många om den kakan. Vi hoppas att de andra idrotterna ser positivt på de styrprinciper som man nu pratar om.
Vad innebär de konkret?
- Att det är mycket fokus på barn och ungdom, att man ska ha aktiviteter igång och att det ska vara en pågående aktivitet, men också väldigt mycket kopplat till barn och ungdom. Man vill bli lite mer tydliga i vad pengarna ska fördelas till. Men som sagt, det är en demokratisk process. Men jag tycker att det är positiva tongångar hos de olika idrotterna och RF i hur de driver det här. Vi hoppas att vi kan vara med och påverka så att det här blir i positiv riktning för fotbollen och förhoppningsvis för alla, men det kanske innebär att RF måste skjuta till lite mer medel.
Hur avundsjuk kan du bli om du blickar över till Norge där jag tror att de delar ut nästan dubbelt så mycket pengar i ett land som är hälften så stort och även i Danmark satsar man mycket mer, att svenska politiker inte skjuter till mer?
- Oerhört avundsjuk, nu kommer den klassiska svenska avundsjukan in. Jag förstår inte att man inte på politisk nivå förstår kraften i idrotten. Jag tycker att den skillnad som vi gör, både i folkhälsa och insatser, borde belönas dubbelt upp, absolut. Norge fick nu 80 miljoner för att reda i granluatfrågan, alltså klimatfrågan med konstgräset, jag vet inte ens om vi har fått något.
Var det synd där att Karl-Erik Nilsson föll på eget ryssgrepp när han öppnade för ryska lag i Uefa och lämnade posten som RF-bas efter fyra-fem månader? Hade det varit bättre att ha en fotbollsrepresentant som ledare för RF?
- Vi vill att fotbollen ska vara överallt såklart. Men jag tror att Anna Iwarsson kommer att sköta det där, hon har ju suttit i BP:s styrelse, hon är väl insatt i fotbollen och förstår de utmaningar som vi har. Jag är övertygad om att hon har tagit över den stafettpinnen på ett bra sätt.
Ni är delägare, äger en tredjedel, i Friends Arena som i juli byter namn till Strawberry Arena. Hur ser den affären ut? Finns det några möjliga intäkter där för förbundet?
- Nej, det är Stockholm Live som har hela den relationen. Det är Stockholm Live som sköter all drift och det är driften som är kopplad till namnet på arenan. Där har vi ingenting med den saken att göra.
Om man tittar på din position, det är klart att damer och herrar kan gå till mästerskap och dra in pengar. Vilka andra möjligheter finns för att öka intäkterna?
- Det är partnersamarbeten såklart, våra mediarättigheter. Nu är de stora fast till 2028 och det är kanske både bra och dåligt, det är en tuff marknad just nu. Men mycket runt partnersamarbete och att framförallt hitta sätt att spara pengar, att bli lite klokare i vissa kostnader.
Sparandet vet vi, jag tänkte mer på nya intäkter. Hur säljer man in svensk fotboll när det går lite sämre sportsligt?
- Den sportsliga delen är såklart en väldigt viktig del, men om man tittar på… i dag i åldrarna 7-25 år är det 20 procent av Sveriges befolkning som spelar fotboll. Vill man som företag vara en stark stöttepelare i samhället, driva CSR-frågor, mycket kopplat till folkhälsan, att barn och unga ska röra på sig, inte det här stillasittandet, så finns det ingen annan som är så stark som fotbollen ute i samhället för att påverka och skapa ett bättre samhälle.
- Jag tycker att det ibland är enklare att sälja in till partners, än att sälja in landslagen och att vara synliga på olika landskamper. Jag upplever att partners är väldigt starka när det kommer till social hållbarhet, att det är det som man drivs mycket av, syftesbaserat.
Vi har sett ett samarbete med Spotify. Dj, det börjar bli som NHL eller Super Bowl. Hur mycket finns det en affär där? Eller är det bara att försöka göra det bättre? Eller är det bara Stockholm Live som har gjort det?
- Nej, det är bara vi själva som har gjort det. Man måste prova olika sätt att lyfta våra evenemang, förnya dem, utveckla dem och det har var ett sätt att prova. Vi kommer prova många olika saker, men det är ett nytt samarbete med Spotify, sen får vi se hur det utvecklar sig framåt, avslutar Andrea Möllerberg.
Lyssna på hela avsnittet av podcasten Lundh med Andrea Möllerberg i spelaren.