Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Mušović: "Hoppar av glädje - inte bortskämda med stora satsningar"

Musovics krönikor

Det nya tv-avtalet höjer damallsvenskan.
Självklart är vi spelare lyriska - och hoppar av glädje. 

Foto: Bildbyrån.

Ett nytt, stort steg inom svensk klubblagsfotboll på damsidan har nu tagits. De kommande fem åren kommer damallsvenskan att sändas i Nent Groups streamingtjänst Viaplay. Ett steg som är helt rätt i tiden och som kommer att snabba på den redan igångsatta, goda cirkeln. Större synlighet, mer intresse, fler som vill satsa och slutligen kanske ett mästerskapsguld. Eat, sleep, repeat.

Tidigare har sändningarna av damallsvenskan tillhört Aftonbladets streamingtjänst. Ett avtal som absolut även det var ett steg i rätt riktning där och då, men med aningen begränsade förutsättningar för just Aftonbladet så anser jag att det här var sändningar som inte var i absoluta världsklass. Kollade jag på en herrallsvensk match på ena tv:n och hade på en damallsvensk match på andra, så var det tydliga skillnader i kvalité. Allt från kameravinklar till kommentatorer. Bra, men inte bäst.

Annons

Nu tar lite större muskler över och vi kan genast förvänta oss mer. Viaplay kommer att visa samtliga OBOS Damallsvenskan-matcher de kommande fem säsongerna, med minst två matcher per vecka på TV6 i Sverige. Det är matcher som kommer att visas, förutom i Sverige, i alla nordiska och baltiska länder samt Polen och Nederländerna.

Det här omfattande tv-avtalet kommer att sätta igång något spännande rörande intresset för sporten. Att samtliga matcher sänds i, förhoppningsvis, toppkvalité och även syns utanför Sveriges gränser kommer att öka synligheten för damallsvenskan markant. Som en vän sa till mig: "Desto mer jag får se av damsporten, desto mer kunskap får jag som sen väcker fortsatt intresse". Så är det. Kan vi se fler matcher och följa olika spelare, så kommer den kunskapen leda till fortsatt nyfikenhet, det är jag helt övertygad om. Produkten är tillräckligt bra för att behålla sina följare, nu behöver den bara börja nå ut ordentligt. När fler får syn på produkten, fastnar för sporten så kommer även ökade satsningar från olika håll.

Annons

Enligt uppgifter så är avtalet värt mer än tjugo miljoner kronor. Det här är viktiga kronor för svensk fotboll och jag hoppas innerligt att det kommer att ge ordentligt med klirr i klubbkassorna, de avtalsförhandlingar utgår jag från att ha sköts tufft och bestämt. Kan ökade intäkter komma, så kan utökad utveckling och satsning ske. Både på befintlig seniorverksamhet men även på ytterligare satsning av ungdomarna i Sverige, där jag även här hoppas att en del av tv-pengarna kommer att öronmärkas till just ungdomarna. Det är de som kommer att leda oss till många guld framöver, men vi behöver satsa.

De damallsvenska stjärnorna Stina Blackstenius och Madelen Janogy välkomnar avtalet med öppna armar och representerar nog hur de flesta spelarna i ligan känner. Jag förstår att spelarna känner sig lyriska och tycker att det är kul med denna satsningen. Som damspelare är vi inte bortskämda med större satsningar och vi har tidigare tagit vad vi fått utan några större diskussioner, just för att allting hela tiden varit "ett steg i rätt riktning". När nu Viaplay går in och satsar med ett ordentligt avtal och lovord om att det kommer bli bra och proffsiga sändningar, då hoppar vi spelare av glädje såklart. Äntligen något riktigt bra och äntligen en stor satsning på det vi gör. Låt oss fortsätta förbättra den redan igångsatta, goda cirkeln och se vart det leder oss. Många guld framöver röstar jag för.

Annons
Publicerad 2021-11-20 kl 18:42
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS