Under måndagens årsmöte började Landskrona Bois om efter alla turer kring föreningen, med en ny ordförande och en ny styrelse. Urban Jansson blev ny ordförande och hamnar direkt med ett svårt ekonomiskt jobb. Föreningen har ett eget kapital på minus 2,5 miljoner kronor som måste vara på plus inom två år, annars riskeras elitlicensen. Jansson kunde sammanfatta den kommande resan med sju ord.
- Mycket tuff, beroende på hur sponsorerna reagerar.
Förra veckan meddelade nämligen 24 sponsorer via enskilda brev att de hoppar av, vilket blev en miljonsmäll för Landskrona. Detta var samtidigt som Landskrona har budgeterat för en ökning på sponsorintäkter med drygt 20 procent i år.
- Vad som låg bakom det, det har jag ingen aning om och vill inte spekulera i det heller, säger Jansson.
Han vet heller inte om det går att få tillbaka de sponsorerna, men samtliga kommer att kontaktas.
- Inget är hugget i sten. Det har varit en process och jag kan förstå att det finns sponsorer som känner att man vill veta vad som händer, man vill veta att det här är något som är hållbart, att det ska finnas en glädje, det ska inte vara massa bråk runt omkring.
- Jag vet ju inte vilka (de sponsorerna) är och jag har inte läst breven, men jag har förhoppningar, om vi pratar om sponsorintäkterna, att vi ska nå målet. Men det stora bekymret vi har, som jag ser det, är att vi ska hämta hem 2,5 miljoner i eget kapital på två år.
Under 2017 redovisade Landskrona ett plusresultat på en miljon kronor, men det var efter att 80 procent av kansliet hade blivit sålt till styrelsemedlemmar för fyra miljoner kronor. I år är det budgeterat för en vinst på 700 000 kronor. Förutom det tunga sponsorbeskedet så gav Jansson ännu ett dystert besked.
- Jag tror spelarbudgeten (för 2018), där har man spräckt den redan.
En förhoppning är att den nya huvudsponsorn Serneke kan gå in med lite mer, men mycket av Landskronas ekonomiska framtid kan avgöras kring hur bra laget inleder i superettan. Det är budgeterat för en mittenplacering och sponsorerna måste snabbt dyka upp.
- Det är näst intill avgörande att om man får ett momentum i det, så löser sig mycket. För då kommer det trilla in och det kommer vara intressant att vara med i (sponsor)nätverket.
En annan möjlig inkomstkälla är spelarförsäljningar, men Landskrona har inte budgeterat för några. Under 2017 fick de in mindre än 200 000 kronor för Jonathan Levis övergång från Öster till Rosenberg, och Rasmus Alms till Brommapojkarna.
- Det har varit klubbens bekymmer under de senare åren. Vi har tappat i ungdomsverksamheten, vi får inte upp talanger, och vi kan inte sälja spelare. Kan man inte sälja spelare så påstår jag att man ska ha gigantiska sponsorer, då ska man ha en Rune Andersson (sponsor Trelleborgs FF) bakom sig. Det är bara att kolla på HIF som säljer spelare, men ändå gör gigantiska förluster.
Kan ni klara att få ihop 2,5 miljoner kronor utan spelarförsäljningar eller något annars som liknar kanslilösningen?
- Jag är rätt så säker på hur vi ska hantera det. Om vi får ihop pengarna i slutändan så att vi klarar vår elitlicens utan att vi fingrar på de här undantagen, det vågar jag inte säga då vi har så mycket uppförsbacke, men jag är rätt säker på att vi kan visa att vi vänder det och har trenden...
- Sedan kommer ett nytt TV-avtal till exempel, så är man kvar uppe i superettan så kommer det trilla in mer TV-pengar.
Agim Sopis framtid som huvudtränare har också diskuterats, men där gav Jansson ett rakt svar kring om Sopi stannar eller inte.
- Ja. Punkt.
Har man råd med både sportchefen Peter Swärdh och Agim Sopi?
- Så som vi har det har vi inte råd med så många över huvud taget, sa Jansson med ett skratt.
- Vi kommer titta över alla poster, men vi går in med den organisationen vi har. Ekonomin är den ena sidan. Den andra sidan är organisatoriskt. Agim och Swärdh funkar fantastiskt bra tillsammans. De har hittat sina roller och de har tagit över det som fotbollsutskottet har gjort, bortsett från ungdomssidan.