Sveriges VM-trupp laddar just nu upp i Båstad inför sommarens fotbollsmästerskap i Ryssland. Stort för landslaget och för fotbollsförbundet, men även för huvudsponsorn Adidas som klär spelare och ledare i truppen.
- Fotboll är en av våra huvudkategorier så att Sverige kvalificerade in till VM är såklart fantastiskt för oss, för landslaget och för hela fotbolls-Sverige, säger Sandra Essesjö som är Nordic senior manager på Adidas.
Hur många Sverige-tröjor tror ni er kunna sälja?
- Detta är inga officiella siffror som vi delar med oss av men självklart är försäljningen högre under ett mästerskapsår.
Hur viktigt är det med framgångar?
- Största framgången är att Sverige kvalificerade in, sen hoppas vi att att det går fortsatt bra.
Hur kommer ni använda landslaget och/eller enskilda spelare?
- Vi har framförallt fokuserat på lanseringen av den officiella landslagströjan tillsammans med landslaget. Med våra enskilda spelare lägger vi även vikt på våra fotbollsskor och vår nya kollektion, Energy Mode, som släpps nu i veckan.
I den svenska VM-truppen är det åtta av 23 som spelar i Adidas - hur ser ni på det?
- Det är starka spelare som vi är positiva till och såklart medvetna om då det är individuella avtal skapade mellan dom och oss.
Hur talar ni med SvFF om det?
- Vi har ingen skyldighet att informera SvFF om våra individuella spelaravtal.
Vad betyder det att stjärnor som Forsberg, Guidetti och Nilsson Lindelöf spelar med andra märken?
- Vi är glada över att Sverige har så många starka spelare. I dagsläget har vi som sagt individuella spelarkontrakt med några av spelarna i landslaget men vi jobbar hela tiden på internationell och lokal nivå för att finna nästa Pogba eller Messi som vi exempelvis har globala kontrakt med.
Hur har ni jobbat med att få fler att välja er?
- Det är ett dagligt relationsarbete bestående av möten och diskussioner mellan spelare, agenter och oss.