Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Agentkampen om stjärnorna - ger sin syn på marknaden: "Första åren tjänade vi ingenting"

Sverige (dam)

CHESTER. Connect Management Group, Global Soccer Management och Neverland Management är de tre agenturerna som representerar flest EM-svenskar i sommar. 
I en intervju med Fotbollskanalen ger agenterna sin syn på:   
✓ Transfermarknadens utveckling  
✓ Hur damfotbollens ökade intresse påverkat övergångssummorna
✓ Agentarvodets ökning sedan "boomen" 2019  
✓ Konkurrensen om spelarna - och från utländska aktörer  

Foto: Bildbyrån.

Damfotbollen har vuxit, och fortsätter att växa i raketfart. Och flera svenska landslagsspelare väljer nu att gå utomlands - under EM 2017 spelade 16 av 23 spelare i Sverige. Nu ser den situationen annorlunda ut, endast sex EM-truppspelare huserar i damallsvenskan.  

I och med det växande intresset för spelare att gå utomlands blir transfersummorna större vilket i sin tur innebär att fler agenter vill ge sig in på dammarknaden då man nu börjat inse att det är en bra investering affärsmässigt. Fotbollskanalen har gått igenom vilka agenturer som tampas om spelarna i den svenska EM-truppen - och där dominerar Connect Management Group, Global Soccer Management och Neverland Management med flest spelare.  

Annons

Något som kan bero på att alla tre var tidiga när det kom till att representera damspelare. CMG arbetar uteslutande med damspelare och har gjort det sedan 2015 - medan Neverland tidigare jobbat med herrfotboll och gav sig in på dammarknaden 2014. GSM kommer också från herrfotbollen, och började representera även damspelare 2019. 

Men hur har allt runt om arbetet utvecklats i takt med det ökade intresset kring damfotbollen?  

- Jag skulle säga att det fortfarande finns lite av en kultur av att klubbar väntar in fria spelare och att man gärna signar spelare när deras kontrakt går ut, då man slipper betala en övergångssumma. Men känslan är att klubbarna som gör så kommer att hamna på efterkälken väldigt fort. Förr upplevde jag att klubbarna frågade om kontraktets utgångsdatum och att man planerade sina transfers lite efter det, men det fungerar inte längre för då kommer en större klubb och värvar den spelaren. Man måste nästan investera i övergångssummor för att få de spelarna som man vill ha, säger Linus Gunnarsson som representerar GSM och som arbetar som biträdande jurist på MAQS Advokatbyrå 

Annons

Neverlands grundare Michael Kallbäck menar att det sedan 2014 har skett en enorm förändring. Han trycker på att Elin Rubenssons förlängning med Kopparbergs/Göteborg var en ögonbrynshöjare och att längre kontraktsskrivningar blir allt mer vanliga.  

- Nu skriver spelarna på ett par år, de svenska klubbarna vill binda upp sina spelare för att kunna sälja dem vidare och det är samma sak med de utländska klubbarna. Det finns en helt annan ekonomisk trygghet och det finns andra förutsättningar för spelare och för klubbar att sälja spelare än vad det gjorde tidigare, säger han.  

CMG:s Lisa Ek är inne på samma spår.  

- Det har förändrats när det gäller det som är svart på vitt. Pengarna och det som man kan se i ökade löner och utköp. Där har det skett enorma förändringar. Men hand i hand med det har det också förändrat kulturen - förut ville man att ettårskontrakt skulle skrivas för att man aldrig visste om man skulle komma loss.  

Annons

Rekorden krossas - och under 2021 var Hanna Bennison den dyraste övergången då hon uppges ha sålts för 1,5-2,3 miljoner kronor. Dessförinnan talar man om en "boom" som efter VM 2019 och när Pernille Harder såldes från Wolfsburg till Chelsea uppges hon ha kostat runt 3,7 miljoner svenska kronor och är således den dyraste övergången på damsidan någonsin.  

Men det är inte fråga om en spelare kommer att gå för mer - utan en fråga om när.  

- Jag tror att det kommer att fortsätta så fort som det har gjort nu. Det är för att det är så långt ifrån att det ska vara några stora summor för de större klubbarna. Vi vet att om det är en radie på tio våningar är vi på något trappsteg på våning ett och traskar fram och tillbaka.  Även om man skulle försöka att trycka ner utköpssummorna så kommer alla vilja ha de bästa spelarna och ju hårdare konkurrensen blir desto mer kommer man att behöva betala, både löner och utköp. Jag kan inte tänka mig något som skulle göra att det går i en annan riktning eller att det skulle sakta ner, säger Ek.  

Annons

- Det pratas om rekordsummor hit och dit men rekorden slås på löpande band. Tar man Pernille Harder till exempel så har hennes övergång blivit något alla refererar till i och med att det blev en rekordsumma, men hon är värd ganska mycket mer än det beloppet som betalades och det är otroligt att hon fortfarande nämns som en rekordsumma. Sedan dess finns otaliga exempel på klubbar som betalat stora pengar i sammanhanget för väldigt mycket mindre, säger Gunnarsson och fortsätter:  

- Hittar en storklubb rätt spelare i rätt ålder så kan de betala bra mycket mer än ovan nämnd summa för Pernille. Diskussionerna kring prislappar kan ibland nästan bli lite larviga - det handlar snarare mer om att vara marknadsmässig än om vad man faktiskt kan och vill betala, och så länge kulturen av att värva fria spelare finns kvar tar det längre tid att få fram marknadsvärden på spelarna, vilket gör att många bara greppar siffror ur luften i dag.  

Annons

Men hur har då det ökade intresset för damfotbollen påverkat lönerna? 

- Det ökar ju succesivt och tar steg hela tiden. Desto större intresset är desto mer pengar kommer det in i det och desto mer pengar det kommer in för klubbar desto mer kan man investera. Vilket i sin tur leder till att det blir desto högre transfersummor och högre löner. Det trissas ju upp fortfarande. Man kommer aldrig komma ikapp herrarna där för där har det skjutit i höjden och det handlar om orealistiska summor. Och det är ju bara positivt för när det bara handlar om pengar då tappar man lite själen i fotbollen, säger Kallbäck.  

Och i takt med att transfersummorna ökar kan man också se en ökning på agentarvoden - även om dt inte alls är i närheten av vad man får på herrsidan.  

- Man ska inte sticka under stolen att man jobbar för att tjäna pengar. Men de första åren tjänade vi ingenting - vi gick snarare back och om man räknar överlag ända fram till nu har vi nog gått back på att jobba med damspelare. Hade vi lagt den tiden och energin på bara herrspelare, så hade vi tjänat brutalt mycket mer. Det är klart att arvodena stiger i samband med att löner och transfersummor stiger. Men att göra en transfer i superettan går att jämföra med vad du tjänar på en europeisk transfer på damsidan. Hade vi gått in med fokus på att tjäna pengar på damerna för åtta år sedan, så hade vi inte jobbat med dem, då inkomsterna har varit lika med noll fram till nyligen, säger Kallbäck.  

Annons

- Skillnaden är enorm sedan vi började, annars hade inte vi kunnat fortsätta. Det är helt beroende av att det ska gå väldigt snabbt uppåt. Det märker vi av jättemycket och hade det varit som för fem år sedan hade vi inte kunnat utveckla företaget alls, säger CMG:s Ek.  

Är det minst lika viktigt för företaget som det är för spelarna att utvecklingen går framåt? 
- Ja, på ett sätt kan man tycka att det är positivt för spelarna om man nu skulle tvivla på att den inre drivkraften att bli bäst finns och skapa den bästa kontakten. Det är också av rent egoistiska skäl, vi behöver få upp lönerna så mycket som möjligt, säger hon.  

Samtliga agenturer är överens om att fler agenter börjar ge sig in på dammarknaden då man märkt att det nu kommit in pengar. Men alla är överens om att det bara är positivt med konkurrens då det bidrar till att man själv pushas hårdare för att utvecklas.  

Annons

- Vi välkomnar in all konkurrens så länge det inte blir fult och smutsigt även om jag alltid kommer vara den som spelar hårdast. Men det är en fine line mellan att spela fult och hårt och det kanske man är lite orolig över när det kommer in agenter från herrsidan - de har ett rykte om sig att vara en smutsig bransch, säger Ek.  

Och som med allt som handlar om sälj finns det konkurrens från alla håll och kanter. Bland annat bytte nyligen Fridolina Rolfö agentur från en utländsk agent till GSM. Och även om utländska aktörer kan vara på svenska spelare så är det inget som GSM:s Linus Gunnarsson anser hotar deras verksamhet.  

- Det har funnits många aktörer från Centraleuropa och jag tror att det handlar om att det har saknats bra svenska alternativ, men det gör det inte längre. Men det är klart att ens spelare får samtal från andra förmedlare men det är ofta ganska oseriösa aktörer och vi märker inte av det speciellt mycket. Vi fokuserar på att hålla våra spelare nöjda och säkerställa att vi ger dem bästa möjliga rådgivning, mer kan vi inte göra. Branschen mår bra av konkurrens, det får alla att höja sig vilket spelarna tjänar på, och det är ju därför vi är här. Gör man ett bra jobb med och för sina spelare behöver man inte tänka på andra aktörer. Jag tror också att vi måste jobba utifrån att damfotbollen inte bara närmar sig herrfotbollen i spelarlöner, tittarsiffror, övergångssummor - vi måste jobba utifrån att det kommer att komma en dag då den kommer att komma ikapp.  

Annons

Vad gäller konkurrensen mellan aktörer, som har ökat i och med att fler agenturer börjat arbeta även på damsidan, menar han att den främsta konkurrensen handlar om unga spelare som ska välja sin första agentur och att man då ofta ställs mot de svenska agenturerna om spelarens underskrift.  

- De yngre spelarna som vi jobbar med vet jag om att när vi träffade dem och lärde känna dem var det massa andra som också ville jobba med dem, men det är inget för oss att tänka på. Vi fokuserar på vår egen verksamhet, sedan väljer spelarna den som känns bäst, precis som det funkar i alla andra branscher. De stora vinnarna på den ökade konkurrensen på marknaden är spelarna, vilket gör denna utveckling på agentsidan till något väldigt positivt och efterlängtat, säger Gunnarsson.  

I den svenska EM-truppen representeras 18 av 23 spelare av svenska agenturer, där CMG, GSM och Neverland sammanlagt representerar 15 spelare - fem vardera.  

Annons

FAKTA

Alla svenska EM-spelares agenter

Hedvig Lindahl  
Agentur: LTA Agency. 

Zecira Musovic 
Agentur:
 Henner Janzen. 

Jennifer Falk 
Agentur:
 Connect Management Group. 

Hanna Glas  
Agentur:
 Neverland Management.  

Amanda Ilestedt  
Agentur:
 Global Soccer Management.  

Emma Kullberg 
Agentur:
 Neverland Management.  

Magdalena Eriksson 
Agent:
 Klaus Granlund. 

Linda Sembrant  
Agentur:
 LTA Agency. 

Nathalie Björn 
Agentur:
 Neverland Management.  

Jonna Andersson 
Agentur:
 Henner Janzen. 

Amanda Nildén  
Agentur:
 Connect Management Group.  

Caroline Seger  
Agent:
 Anna Pohjanen.  

Filippa Angeldal  
Agentur:
 Neverland Management. 

Johanna Rytting Kaneryd 
Agentur:
 Global Soccer Management.  

Elin Rubensson 
Agentur:
 Global Soccer Management.  

Kosovare Asllani  
Agentur:
 VMC Group.  

Hanna Bennison 
Agentur:
 Connect Management Group.  

Fridolina Rolfö  
Agentur:
 Global Soccer Management.  

Lina Hurtig 
Agentur:
 Connect Management Group.  

Olivia Schough  
Agentur: 
Anna Pohjanen.  

Sofia Jakobsson 
Agentur:
 Neverland Management.  

Stina Blackstenius 
Agentur:
 Global Soccer Management.  

Rebecka Blomqvist 
Agentur:
 Connect Management Group.  

Publicerad 2022-07-12 kl 11:30
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS