LÄS MER: Skokampen i EM-truppen - majoritet väljer bort förbundets sponsor: "Alltid varit favoritmärket"
Svenska Fotbollförbundet och Adidas har en lång historia tillsammans. Efter tio år med Umbro bytte förbundet tillbaka till Adidas 2013, och sedan förlängdes avtalet 2018 till över till och med 2024.
Fotbollskanalen har kartlagt vilka skomärken, som de svenska landslagsspelarna i årets EM-trupp har, och det visar att en minoritet på nio spelare samarbetar med förbundets sponsor, Adidas. Samtidigt spelar sju spelare i Puma och lika många i Nike.
Tros det är varumärkesjätten nöjt med sin närvaro i landslaget, menar Henrik Hallberg, nordisk kommunikation/PR-ansvarig på Adidas.
- Jag tycker att vi har en bra närvaro så klart. Den satsningen som man gjort med damfotbollen de senaste åren är väldigt lyckad från vår sida. Det kommer också att fortsätta, säger han till Fotbollskanalen.
Säger det något om er att majoriteten väljer ett annat märke?
- Nej, det tycker jag inte. Vi är stolta över närvaron vi har när det gäller vår organisation. Vi satsar lokalt och har bra lokal kännedom när det kommer till scouting och avtal. Vi är stolta över satsningen som vi gör, säger han.
Hade du velat att fler spelare representerat Adidas?
- Det handlar inte bara om kvantitet. Det är en utopi att vi skulle ha ensamrätt när det är en sådan konkurrerande marknad. Det är svårt att säga att vi skulle önska att landslaget ska spela i Adidas, så fungerar det inte i en konkurrensmarknad, även om vi självklart önskar se våra skor på så många som möjligt i landslaget.
I landslaget får spelarna samtidigt förhålla sig till att det enda som faller utanför spelaravtalet är just skoavtalet. Det innebär att spelarna, som har en annan sponsor än Adidas, får använda sina egna skomärken, men också i övrigt bära Adidas-kläder.
- Det är landslagets material som gäller och det följer spelarna mangrant. Sen har de olika skoavtal och det respekterar alla på olika sätt, säger landslagschefen Marika Domanski Lyfors till Fotbollskanalen.
Har du haft någon kommunikation med Adidas om att färre spelare har Adidas som sponsor?
- Nej. Jag kommunicerar inte så mycket - det är vår marknadsavdelning som kommunicerar själva avtalen och sen har jag en dialog med Adidas när de är med på mästerskap och samlingar och när vi kollar på materialet som vi ska ha. Just avtalen har marknad koll på och inte jag.
Henrik Hallberg menar i sin tur att Adidas inte har några synpunkter på att en majoritet av spelarna inte använder sig av Adidas-skor.
- Vi skiljer på individuella avtal och avtal vi har med klubbar och federationer. Men när det gäller detaljerna är det inte jag som sitter med det. Jag skulle inte säga att vi har synpunkter på det. Det skiljer på individuella avtal och avtal med klubbar.