Mycket har hänt inom damfotbollen senaste åren. Storklubbar ute i Europa har börjat satsa pengar på sina damverksamheter, vilket lett till högre löner och större övergångssummor, samtidigt som det blivit ett större intresse med nya tv-tittarrekord och publikrekord.
Svenska landslaget har samtidigt världsstjärnor i flera av de största klubbarna i Europa, och slog så sent som inför EM nytt publikrekord för en damlandskamp på Friends Arena med 33 218 åskådare som såg mötet med Brasilien inför landslagets avresa till England.
I dag vill även fler och fler företag kopplas ihop med svenska landslagsspelare, vilket går att se på att flera stjärnor i EM-truppen har olika typer av betalda samarbeten, som bland annat syns i sociala medier, som på Instagram, men även i tv och i andra forum och kanaler. Ännu är många av de betalda samarbetena mindre värda än på herrsidan, men det har samtidigt blivit fler i jämförelse med för ett antal år sedan, då inga alternativt få svenska landslagsspelare hade den typen av samarbeten.
Fotbollskanalen har gjort en genomgång av de svenska EM-spelarnas betalda samarbeten som synts på Instagram under 2021 och 2022, för att se vilka som har samarbeten och med vilka företag. Flera samarbetar med Adidas, Puma, Nike och Coca-Cola, medan vissa spelare sticker ut med lite andra betalda samarbeten, som Kosovare Asllani med Kia Sweden och Visa, och Magdalena Eriksson med Polar Nordic och KFC UK & Ireland.
Flera landslagsspelare är tydliga med att de är glada över utvecklingen med att företag ser svenska spelare som fina skyltfönster, och att spelarna därmed också på det viset får mer synlighet, kan lyfta ämnen och påverka i olika frågor, som de anser är viktiga.
Målvakten Hedvig Lindahl, som varit med i landslaget i över 20 år, har märkt av att det skett en ordentlig ökning senaste åren. I början av 2000-talet var det inte på tapeten.
- Ja, men gud ja, säger Lindahl och skrattar.
- 2001, då var det skämskudde om man sa att man var damfotbollsfan. Jag brukar säga att det är en snöboll som börjat rulla och den har fått upp sån fart. När det är mästerskap blir det även mer och mer intresse, för då inser företag att mycket folk kommer titta och att de behöver vara med. Det är stor, stor skillnad, fortsätter målvakten.
Lindahl är glad över att det finns möjlighet till att ha betalda samarbeten, då det också ger en extra inkomst och kan förlänga en karriär. Målvakten har under senaste åren haft betalda samarbeten med bland andra RevolutionRace, Stadium och McDonald´s på Instagram.
- Personligen är jag glad om jag kan få ett betalt samarbete, för min fotbollskarriär har, som ni förstår, inte gett guld och gröna skogar. Sista åren mycket mer än de första 18 åren kanske, säger hon och skrattar.
Samtidigt menar 39-åringen att det gäller att hitta "rätt" företag att samarbeta med.
- Det är svårt, man vill heller inte hoppa på allt. Det ska rimma med värderingar och att vilja stå för något. "Vill jag låsa in mig i det här? Vill jag bara prata om den här mobiltelefonen?". Det är inte helt lätt. Jag är glad över att jag har ett gäng, som jag kan skicka iväg sådana förfrågningar till, så någon kan sätta en marknadsmässig prisbild. Det är väldigt svårt att själv: "För det vill jag ha det här". Det är väldigt, väldigt svårt, säger hon.
Lindahl använder svenska managementbyrån Next Level Group som hjälp för att veta hur hon ska värdera olika typer av förfrågningar.
- Jag tror säkert att det finns en del som inte har hjälp av en byrå och därmed undervärderar sig själva. Ibland betalar man kanske, som företag, hutlösa pengar och får inte lika mycket tillbaka. Det där är jättesvårt att säga, men jag är glad över att kunna ha de här människorna, som har fler klienter och kan se marknadspriser än att man som individ uppskattar vad saker och ting är värt.
Tror du företag undervärderar damspelares dragningskraft i betalda samarbeten?
- Jag vet inte, det är jättesvårt att säga. Jag vet till exempel inte vad det, som jag lägger upp, får för genomslagskraft. Ibland tänker jag: "Gud, det här är för mycket betalt, jag lade inte ut till så många". Jag är inte den hetaste på den marknaden, utan det är typ de som är 22-23-24. Det är där det mesta fokuset hamnar nu, och jag har ingen aning, säger Lindahl.
Målvakten är samtidigt tydlig med att det är på tiden med bland annat betalda samarbeten för svenska damfotbollsspelare, då de i många år kämpat med tuffa förutsättningar.
- Jag tycker faktiskt att vi kan stå stolta och rakryggade och säga att vi faktiskt är värda att få lite "return on investment", säger hon och fortsätter:
- Vi damfotbollsspelare är generellt sett väldigt fina skyltfönster. Jag är glad över att det finns den möjligheten, en "business" som ger lite pengar tillbaka och att inte bara jaga en fotbollsdröm, utan att man även kan finansiera det och spela längre. Man behöver inte hela tiden tänka parallellt: "Jag ska utbilda mig till lärare". Man kan kanske då finansiera en fotbollskarriär och få lite tid över till att göra en karriärsväxling sen, så det är väl på tiden att vi kan få tjäna lite pengar också.
Kosovare Asllani tycker också att det är kul med kommersiella samarbeten, och menar att det bara är positivt med mer pengar som, på olika sätt och vis, går in i damfotbollen.
- Jag tycker att det är otroligt viktigt att det investeras mer i damfotbollen. Jag har sagt det tidigare och det är inget företag som växer om det inte finns investeringar. Ju fler investeringar, desto bättre resurser kommer varenda lag ha, säger Asllani och fortsätter:
- Varje landslag kommer lyfta, och man kommer kunna lägga pengar på ungdomsfotbollen och ge dem bättre förutsättningar, och att spela och träna fulltid, då det är otroligt många klubbar som fortfarande har deltidsarbete vid sidan av. Då får man kanske inte ut max på fotbollsplanen, men ju fler investeringar, desto mer kan alla ägna sig åt fotboll och ha det som jobb. Det kommer öka kvaliteten på sporten, och jag tror den bara kommer fortsätta växa ju mer investeringar vi får.
På frågan vad Asllani har för krav på företag som hon jobbar med är svaret:
- Jag tackar nej till otroligt mycket och jag tycker att det är väldigt viktigt att de jag jobbar med strävar mot samma mål och lägger vikt vid frågor, som jag tycker är viktiga. Samtidigt tycker jag inte om korta samarbeten. Jag tycker man ska ha ett långsiktigt tänk i allting och ha en plan för hur man vill samarbeta för att utveckla delarna som är ens hjärtefrågor. För mig har det varit otroligt viktigt att det går hand i hand med de jag samarbetar med.
Bollar ni i truppen vilka man bör samarbeta med och inte?
- Det kommer upp ibland, eller väldigt få gånger, men ju fler investeringar det blir, desto fler förfrågningar får folk, men jag hatar de här små korta, som jag tycker man ska säga nej till. Okej, man kan få en viss summa pengar, men då är det bara om produkten och inget annat. Jag tycker man ska komma ifrån det lite och satsa lite mer långsiktigt. Det tycker jag är det viktigaste.
Magdalena Eriksson har i sin tur också haft betalda samarbeten på Instagram under 2021 och 2022, och är också positiv till utvecklingen.
- Jag tycker att det är jättekul att vi får möjlighet att profilera oss. Jag tror att det är en stor anledning till att många sett fram så mycket emot EM, då det finns så många olika profiler i så många landslag, och det sker genom sådana här samarbeten. Man får en plattform, följare och allt sådant där, säger hon och fortsätter:
- Det gör att folk tycker att det är roligare att titta, så är det bara. Jag tycker att det är jättepositivt, samtidigt som det också är jättepositivt att företag och sponsorer vill komma in och höja lönegapet som finns. Vi halkar fortfarande efter där, men då kommer de in och fyller en liten kvot, som gör att vi kan leva ett bättre liv.
Känner du att företagen, som ni samarbetar med, undervärderar er, eller ligger de rätt?
- I många fall tycker jag sponsorerna går i framkant och visar vägen. Jag är Nike-atlet och jag vet att de börjat satsa ännu mer och signa ännu fler damspelare inför EM. I många fall har många sponsorer verkligen fattat det och går i framkant, men det kan alltid bli bättre.
På frågan om det finns branscher som Eriksson inte vill jobba med är svaret spelmarknaden.
- Jag har inte fått så många erbjudanden från olika branscher, där jag tvingats säga nej, men jag har väl någon preferens, att jag till exempel inte vill jobba med spelbolag. Det är något jag försökt undvika, även om jag inte behövt tacka nej till något, säger hon och fortsätter:
- Jag vill inte fronta den delen. Jag tycker att det finns en del problematik med betting, och även det som spelare kan råka ut för, att det sätts press på spelare med att bestämma resultat och sådant. Jag försöker hålla mig långt borta från den världen.
Samtidigt bär Eriksson, precis som alla landslagsspelare, Svenska Spels logga på bröstet i Blågult, då Svenska Spel är huvudsponsor till Svenska Fotbollförbundet.
Eriksson ser skillnad på val som hon gör, och val som SvFF gjort i det här fallet.
- Jag tycker att man måste skilja på det man individuellt själv väljer aktivt och det kollektiva som fotbollen väljer. Vi har pratat om samma problematik tidigare med "sportswashing" och vi har inte riktigt den lyxen att kunna välja, då vi vill vara en del av fotbollen. Jag tycker att man kan skilja på det individuella och kollektiva och mitt individuella beslut är att inte fronta det.
Fridolina Rolfö, som till vardags spelar i Barcelona, anser också att utvecklingen gått åt rätt håll kring betalda samarbeten för damfotbollsspelare. Hon har haft betalda samarbeten med Puma och Coca-Cola på Instagram sedan i januari 2021.
- Det känns jätteviktigt, det är något som hänt de senaste åren att de bitarna växt mer och mer. Jag tror att det är viktigt, och att lagidrottare kan göra det också och inte bara individuella idrottare. Det är en viktig del och man märker att det händer mer och mer, så absolut. Det är något som är bra.
Vad är viktigt för dig vid betalda samarbeten?
- För mig är det jätteviktigt att det är något som jag står för, att det är något företag som jag tycker om, och stolt kan visa upp. Det lägger grunden till varför jag väljer att samarbeta med ett företag.
Hanna Glas, som haft betalda samarbeten med Adidas, Audi och Coca-Cola på Instagram:
- Jag upplever att det inte alls var samma möjligheter för bara fem år sedan. Det har verkligen växt och det är jättekul att se den enorma utvecklingen som har skett där.
Vad är viktigt när företag vill sponsra dig?
- Det är viktigt att jag känner mig bekväm och att det är något jag kan stå för. Det ska vara något som kännetecknar mig och något jag är trygg med. Jag tar inte vad som helst för att det handlar om mer pengar - jag vill kunna somna om nätterna och känna att det känns bra.
Olivia Schough, som haft betalda samarbeten med Adidas på Instagram:
- Det är jättetydligt och det är fantastiskt. Det är många profiler nu i svensk damfotboll och där det är sponsorer hit och dit, och särskilt nu inför mästerskap syns vi extremt mycket mer än vad vi gjorde för många år sedan. Det är jättekul och ett sätt för oss att synas och väcka intresse och sådär, så det är jättepositivt, säger hon.
FC Rosengårds sportchef Therese Sjögran, som gjort näst flest framträdanden i svensk landslagshistoria, hade i sin tur inte något betalt samarbete under sin tid som spelare, men är glad över att flera av dagens landslagsspelare nu har möjlighet till det.
- Jag har aldrig haft något sådant. Jag kommer inte ihåg exakt, men det var i varje fall inte många (som hade det under hennes landslagstid), säger hon till Fotbollskanalen och fortsätter:
- Det är rättså många av våra spelare som har det och det är kul, då utvecklingen verkligen går framåt. Jag tror att företag och så vidare ser ett värde i damspelarna, så det blir mer och mer vanligt. Jag tycker bara det är kul att utvecklingen går åt det hållet.