Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Spelarna med de starkaste varumärkena i Sveriges EM-trupp: "Sveriges svar på Beckhams"

Sverige (herr)

Alexander Isak, Dejan Kulusevski och Victor Nilsson Lindelöf.
Där är de starkaste varumärkena i EM-truppen.
"Tillsammans med bloggande fru är de (Lindelöf) Sveriges svar på Beckhams", skriver Daniel Hegborn och Niklas Turner Olovzon, på kommunikationsbyrån Passion Lab.

Foto: Bildbyrån.

Se höjdpunkterna från Sveriges möte med Spanien i spelaren ovan.

Fotbollskanalen har låtit Daniel Hegborn och Niklas Turner Olovzon, grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, värdera en rad av de personliga varumärkena i den svenska EM-truppen utifrån nuvarande marknadsmässiga status och framtida kommersiell potential.

Analysen har utförts med Passion Labs verktyg PBA (Passion Brands Analysis) och baseras bland annat på idrottslig prestation, position, association, fanspopularitet, sponsorintäkter och mediauppmärksamhet.

Alexander Isak toppar listan före Dejan Kulusevski.

Påpekanden: En mer erfaren spelare kan ha byggt upp större popularitet och starkare associationer, men har samtidigt kortare idrottslig karriär- och därmed intjäningsförmåga kvar. Medan en yngre talang kan ha mer osäker varumärkesstatus, men samtidigt en betydligt större potential och livslängd när det gäller framtida intäkter. Dessutom baseras värderingen på spelarens varumärkespotential, inte hur spelaren sedan faktiskt själv väljer att använda sitt varumärke.

Annons

- Dagens landslag har kanske färre spelare i det absoluta europeiska toppskiktet än de starka upplagorna från till exempel 2002 och 2004 med Zlatan, Henke och Ljungberg, säger Daniel Hegborn.

- Samtidigt har fotbollsindustrin förändrats radikalt vilket innebär att möjligheterna för att jobba med sitt varumärke inom en rad områden har förbättrats. I Sverige har till exempel användningen av individer i medier och reklam ökat under senare år, vilket skapar nya samarbetsmöjligheter - inte minst inom spelindustrin.

Niklas Turner Olovzon:

- Fotbollsspelare kan idag skapa och kontrollera sina egna plattformar genom till exempel sociala medier och därmed äga sitt eget budskap och varumärke. Oavsett om en spelare vill positionera sig inom enbart fotboll och sportrelaterade frågor, som livsstils- eller modeikon eller som ambassadör för samhällsfrågor, så är potentialen för detta mycket högre.

Annons

FAKTA

Värdering med kommentarer:

Robin Olsen
Alltid synlig som målvakt. Arvtagarna i den långa fina svenska målvaktstraditionen, som skapar rubriker i med- och motgång. Gått upp och ner i klubblagsspelandet, vilket också påverkat uppmärksamheten. Förra mästerskapet gav ett kontrakt i Roma. Ett nytt starkt mästerskap kan placera Olsen i en ny toppklubb, efter ett bra år i Everton. Behöver en positiv vardag i ett stabilt klubblag i någon av de stora ligorna för ökad attraktionskraft. Utstrålar pondus, kompetens och tydlighet i intervjuer.

Värde: 10 Mkr

Mikael Lustig
Karriären går på sista refrängen. Uppskattad ledare med skön personlighet som ofta bjuder på sig själv, vilket också gett många följare i SoMe. Slutar i landslaget efter EM, men förlänger fotbollsspelandet i ytterligare någon säsong i AIK. Stjärnstatus i Allsvenskan, vilket garanterar uppmärksamhet. En framtida karriär väntar som frispråkig expertkommentator i någon tv-kanal, eller som potentiell spelbolagsambassadör.

Värde: 15 Mkr

Victor Nilsson Lindelöf
Landslagets stora stjärna, både på och vid sidan av plan. Etablerad i världens största fotbollsklubb Manchester United. Exponeras med starka internationella spelare i Premier League och Champions League. Tillsammans med bloggande fru är de Sveriges svar på Beckhams. Växer i popularitet i och utanför fotbollskretsar, vilket märks med 2 miljoner följare på Instagram. Får och tar en tydligare och mer uttalad ledarroll på planen. Proffsig, vältalig och likeable, som gärna visar upp sina intressen vid sidan av fotbollen. Perfekta åldern på väg upp i karriären.

Värde: 70 Mkr

Pontus Jansson
En klassisk svensk-brittisk mittback som vunnit supportrarnas kärlek i Championship. Hjälte-och kultstatus efter att ha flyttat upp Brentford till fotbollens finrum #1, och har förärats egna sånger från fansen. Premier League-spel kommer ge ökad exponering och ökat intresse. Stenhård på plan och skånskt tydlig i kommentarer. Hemmakär, där en comback i MFF inte kommer dröja alltför länge. Framförallt intressant i Sverige, och i England.

Värde: 10 Mkr

Ludwig Augustinsson
Lojal lagspelare. Varit lovande som ytterback i många år. Levererar med framgång i tuffa tyska Bundesliga, men väntar på det stora genombrottet och klubbytet. Krigar på i det tysta. Får, och tar, inte uppmärksamhet vid sidan av planen.

Värde: 5 Mkr

Dejan Kulusevski
Medlem i landslagets nya ”Young Guns” som representerar det nya moderna Sverige. Självsäker, utåtriktad och spännande i sin spelstil och framåtlutade attityd vid sidan av planen. Blev den dyraste svenska spelaren genom tiderna när han bytte Atalanta mot Juventus. På väg att gå från lovande till etablerad stjärna i Serie A och Juventus. Utmanar och pratar på ett sätt som påminner om en ung Z. Kommer belönas med individuellt skokontrakt och egna sponsoravtal.

Värde: 100 Mkr

Albin Ekdal
Numera cementerad på centrala mittfältet, och en stark profil i landslaget. Svensk fotbolls modepersonlighet med ett snyggt yttre, inspirerad av den italienska livsstilen. Utsedd till Sveriges bäst klädda man, och engagerad i landslagets kläduppsättning. Modern i värderingar, bra i media och tydlig i sin personlighet. Utsedd till Årets Hetero på QX-kalan efter sitt tydliga ställningstagande för allas lika värde och mot homofobi.

Värde: 40 Mkr

Kristoffer Olsson
Den spelare landslaget väntat på sedan Svensson & Källström – en kreativ och teknisk spelfördelare. Skapar hopp om ett spelande landslag. Uppskattad av fotbollsintresserade. Gjort hela Buster-resan från IFK Norrköping, Arsenal, AIK till ryska ligan och Champions League, vilket gett honom en stor exponering och följarskara. Potential att ta nästa steg sportsliga steg från ryska ligan ut till en europeisk toppliga, vilket också kommer innebära ökad kommersiell attraktionskraft.

Värde: 25 Mkr

Emil Forsberg
Tillsammans med Lindelöf landslagets mest etablerade spelare i de stora ligorna. Lojal klubbikon som varit med på hela Leipzigs resa i Bundesliga och fotbollseuropa. Positiv attraktionskraft utifrån förväntningar om finess, dribblingar, fart och avslut. Forsberg har det som publiken vill se. Potentiell ljus framtid i landslaget tillsammans med de nya unga stjärnorna. Stor kärlek till hemstaden Sundsvall, men ganska anonym vid sidan av planen. Kommersiellt stor potential utifrån sin position i liga och landslag.

Värde: 40 Mkr

Alexander Isak
Sveriges nya posterboy. Storstjärna redan vid 21 års ålder, som går från klarhet till klarhet i klubblag och landslag. Utsedd till MVP i Real Sociedad. Ryktas till nya storklubbar varje vecka. Levererar med självförtroende på och vid sidan av planen. Ger fotbollssverige drömmar om en ljus landslagsframtid. Favorit när sponsorer ska välja spelare. Signalerar stjärnglans, nytänkande och schyssthet. Kommer synas i många företags kampanjer kommande säsonger.

Värde: 150 Mkr

Marcus Berg
Trots sin långa karriär, många mål och uppoffrande spel för laget är Berg numera landslagets hackkyckling hos media och intresserade. Svårt att bli av med bilden som etablerades under måltorkan som pågick länge. Skulle egentligen lagt av, men fortsatte sin landslagskarriär över EM. Flyttar hem och blir en av Allsvenskans stora profiler och dragplåster när publiken får återkomma till läktarna i höst. Potential som expertkommentator eller spelbolagsambassadör.

Värde: 15 Mkr

Sebastian Larsson
Det svenskaste i det svenska landslaget. Lagkaptenen, hårt slitande kämpe och den mest ”grisiga” spelaren (enligt spelarna själva). Uppskattad av alla – förbundskapten, medspelare, media och fotbollssupporters. Kanske mer förknippad med sin roll i landslaget, än motsvarande i AIK. Går mot slutet av karriären, men har potential till en fortsatt stark roll inom svensk fotboll under många år framöver. Gjort framgångsrik debut som expert i tv-sändningar. Säkert val för företag som vill kommunicera fotboll på den svenska marknaden. Lugn framtoning, och låter spelet på planen tala. Symboliserar svenskt, trygghet och laget-före-jaget.

Värde: 25 Mkr

Andreas Granqvist
Fick ett wild-card in i EM-truppen som en del i Jannes ledarstab på planen, vilket också förlängt uppmärksamheten kring Granen. Folkkär landshjälte efter framgångarna i VM 2018. Alla ville ha och se mer av Granen. Signalerar trygghet, ledarskap och leverans. Stor möjlighet att bygga vidare på sin trovärdiga och folkkära position.

Värde: 10 Mkr

Viktor Claesson
Jannes stora favorit. Kommit tillbaka starkt från knäskadan, i både klubb- och landslag. Tappat lite i uppmärksamhet utifrån spel i ryska ligan. Behöver ta nästa kliv på och vid sidan av planen för att gå från uppskattad till populär. Landsortskillen som symboliserar fotbollsglädje.

Värde: 15 Mkr

Jordan Larsson
Gör sitt bästa för att bli Jordan Larsson, och inte bara vara Henkes son. Vilket dock är en garant för uppmärksamhet, och har access till stora supportergrupper i fotbollseuropa genom sitt namn. Presterar starkt i Spartak Moskva. Ytterligare någon säsong på samma nivå, så spelar Jordan inom kort i någon toppliga. Potential att bli en central del i det nya spännande landslaget. Positiv, fräsch och med ungdomlig framtoning. Behöver ta ett par kliv ytterligare för att få en tydlig position, och därigenom attraktion bortom planen.

Värde: 20 Mkr

Publicerad 2021-06-18 kl 08:15

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS