42 320 åskådare tog sig till Friends Arena för derbyt mot Norge i Nations League i söndags. Men trots storpublik blev det en ekonomisk missräkning för Svenska Fotbollförbundet. Och överlag har förbundet övervärderat Nations League-matcherna i år.
Det framgick av ekonomichefen Kjell Sahlströms dragning på årsmötet i helgen. Då tittade han på hur SvFF hittills presterat utifrån budgeten som lagts för 2022 och visade upp en prognos på att man ser ut att dra in åtta miljoner mindre än beräknat i publikintäkter kopplat till herrlandslaget.
- Tyvärr ser det ut som att publikintäkterna inte håller. Vi hade räknat med nästan fullsatt mot Norge, sa Sahlström.
- Det är tråkigt att Nations League-matcherna inte har slagit igenom ännu. Men det kanske är så med nya produkter, att det tar sin lilla tid.
Till torsdagens möte med Serbien är det sålt nästan hälften så många biljetter som mot Norge och målet är sedan högt ställt för höstens enda match på Friends Arena.
- Vi har en hemmamatch mot Slovenien i höst och då hoppas vi kunna få hit fler än de 35 000 budgeterade åskådarna.
Direkt efter Sahlströms genomgång klev generalsekreteraren Håkan Sjöstrand upp på scenen, och då ville han nyansera bilden av publikintäkterna för herrlandslagets matcher.
- Kjell, jag vet inte riktigt… jag tycker du var lite hård när du pratade om matchen mot Norge och så vidare. Vi vill ju alltid ha fullt men tittar vi internationellt är det en riktigt bra publiksiffra jämfört med andra nationer, sa han.
Sjöstrand flaggade också för att det skulle bli en sämre publiksiffra mot Serbien.
- Det är dagen innan skolavslutningen för många. Vi kanske kommer upp i 22-23 000 åskådare.
Under onsdagseftermiddagen var 22 600 biljetter sålda till torsdagens match mot Serbien, uppgav SvFF för Fotbollskanalen.