Shanice van de Sanden brukar sätta skräck i vänsterbackar. I Champions League-finalen levererade hon tre assist när Lyon besegrade Barcelona med 4-1. I semifinalen ställs den holländska högeryttern mot Magdalena Eriksson. Men Eriksson tar det med ro.
- Hon är ganska lättläst. Men hon är samtidigt extremt bra på det hon kan. Så det handlar om att vara med på det djupledsspelet bakom. Det är egentligen den biten som det handlar om, säger hon till Fotbollskanalen.
Vad är Shanice van de Sandens styrkor?
- Hon har en extrem snabbhet som är unik och riktigt bra inspel. När hon väl får sina lägen så sätter hon in bollarna riktigt bra in i boxen.
- Det handlar om att vara med på den tidiga djupledsbollen bakom som Nederländerna kommer vilja sätta på henne. Att man då faller i tid. Nicka undan bollen.
Sveriges möte med Nederländerna spelas på onsdag. Sändningen börjar klockan 19:30 på TV4, C More Fotboll och cmore.se. Matchstart är klockan 21.00.