Landslaget satte i helgen nytt publikrekord för en svensk damlandskamp med 25 882 åskådare som såg träningsmötet med Tyskland på Friends Arena. I sommar väntar VM i Frankrike för damlandslaget - och i dagsläget har svenska supportrar lagt beslag på 4 009 biljetter totalt över Sveriges tre gruppspelsmatcher mot USA, Chile och Thailand, där mötet med USA är slutsålt och runt 1 900 svenskar har biljetter till den matchen.
- Jag skulle nog säga att det är rekordsiffror eftersom att vi inte har total statistik för allt längre bak i tiden. I Holland var det runt eller över 1 000 åskådare per match. I Kanada var det inte alls mycket och med 2013 går det inte riktigt att jämföra, då det var på hemmaplan. Sedan är det för långt till USA, men vi ser att intresset ökar hela tiden, vilket är jättekul. Det är i varje fall upp emot det, det är bland de bästa mästerskapen, säger Christoffer Lund, projektledare för publikrekrytering och supporterklubb på SvFF.
- Vi har lite otur gällande försäljningsperioden som vi får av Fifa. Den avslutades tyvärr för oss den 8 februari, så om vi hade fått sälja nu hade det varit annorlunda, men de vill såklart sälja så tidigt som möjligt. Jag tror därför att den här siffran kommer att byggas på. USA-matchen är slutsåld, men det finns biljetter till de andra två matcherna, så vi förväntar oss fortfarande att folk kommer att fortsätta köpa biljetter och ta sig dit, fortsätter han.
Även om landslaget för damer är populärt är det långt från herrlandslaget och mästerskap och det intresse som genereras. Under EM i Frankrike 2016 var det tiotusentals svenskar som blev utan när Uefa tilldelade Sverige 27 000 biljetter till gruppspelsmatcherna.
En skillnad som nu speglar bristen på paketresor till sommarens VM i Frankrike. Mikael Jiffer, marknads- och försäljningschef på SvFF, berättar att förbundet hade ett upplägg med samarbetspartnern Björk & Boström Sportresor för att erbjuda resor för supportrar till mästerskapet, men att de nyligen tvingades dra tillbaka upplägget, då det inte fanns en efterfrågan.
- De hade erbjudanden ute länge och dessutom till bra pris. De drog ner priset ganska ordentligt, men till slut måste de ju släppa resorna på grund av biljetterna. Redan när vi var i Turkiet i november, så pratade vi om det och de lade ut ett erbjudande så fort lottningen blev klar. De tog sedan bort det, då man kommer till en punkt där man måste släppa biljetterna gentemot Fifa. Det fanns inget intresse för de resorna, så de tog tyvärr bort det, säger Jiffer.
Johan Björk, vd på Björk & Boström Sportresor, säger så här:
- Vi tog fram tre olika upplägg med biljett och två nätter på hotell till samtliga gruppspelsmatcher för 2 995 kronor, vilket är ett mycket rimligt pris, så vi känner oss trygga med att säga att det inte föll på priset. Vi hade det ute från i december till bara för någon vecka sedan och det var dessutom bra hotell mitt i respektive spelort och helt anpassat till vanligt folk och inte till företag, men ändå gick det inte att sälja, säger Björk.
- Det är klart att vi är intresserade av att sälja damfotboll, men om intresset inte finns där, så går det inte att göra något. Vi vet inte hur vi ska agera. Vi ville göra en insats och försöka. Vi tycker att det är kul med damfotboll och tänkte att det är ett land som Frankrike som skulle locka många människor, men tyvärr inte, fortsätter han.
Fotbollskanalen har gått igenom flera svenska arrangörer för sportresor och endast ett fåtal har eller annonserar för resor till Sveriges gruppspelsmatcher i VM. En av dessa är OLKA Sportresor som annonserar för resor till Sveriges gruppspelsmatcher, efter förfrågan.
- Vi försöker att arrangera resor till intressanta evenemang, stora mästerskap och liknande. Vi arbetar mycket med damfotbollsföreningar, träningsläger och cuper, så det var naturligt för oss att se hur efterfrågan ser ut och på den vägen är det, säger Joel Gustafsson, vd på OLKA Sportresor.
Gustafsson tror att en anledning, till att få researrangörer väljer att sälja resor till mästerskapet, är att det inte finns någon ekonomisk vinning i det, samtidigt som efterfrågan även varit knapp hos dem.
- Det är förmodligen för att det inte finns ett tillräckligt stort intresse, men i och med att vi jobbar en del med damfotboll, så tror vi att det finns en efterfrågan. Vi har sålt lite resor också, inga jättevolymer, men lite grann i alla fall.
Svenska Fotbollförbundets "Supporterklubben" kommer också att vara på plats på alla spelorter för att "hantera" biljetter och vara till stöd för supportrar.
- Vi har Supporterklubben, som är vårt lojalitetsprogram, som jobbar mot supportar när det är mästerskap eller bortalandskamper. Vi kommer att åka ner med ett team och bland annat hantera biljetter och sälja tröjor. Vi kommer att vara en central punkt för supportrar som har problem med att ha tappat ett pass eller liknande. Vi gjorde det även i Ryssland och kommer att göra likadant nu i Frankrike, säger Christoffer Lund.