I dag lanserade ett antal företagsledare, däribland ett par miljardärer, en ny supporterröst - "Initiativ Svensk Fotboll" (ISF) - med syftet att öka jämställdheten och förbättra inkluderingen i svensk fotboll. De vill samla så många människor som möjligt i ett upprop för att driva på frågor om jämställdhet, inkludering och schysst uppförande.
- Vår vision och våra mål är givetvis att vi skapar en fotboll för alla, där flickor och pojkar får exakt samma förutsättningar och där barn och ungdomar får möjlighet att utvecklas på samma sätt och där vi har läktare som är fulla av härlig, skön stämning, men som är fria från olagligheter, hotfullhet och hatiska ramsor. Vilka möjligheter det skulle skapa, det vore helt fantastiskt, säger initiativtagaren Tom Davidson till TV4.
Elfsborgs och Kalmar FF:s huvudsponsor Jonus Bartholdson, vd på Pulsen, är sponsor till "Initiativ Svensk Fotboll" och står bakom supporterrösten.
- Vi är huvudsponsorer för två allsvenska klubbar och är väldigt långsiktiga i våra åtaganden gentemot klubbarna, men inte till vilket pris som helst. Vi behöver se att klubbarna och deras verksamhet speglar det vi står för. Genom att få en rörelse för alla oss som älskar fotboll, supportrar och även vi från näringslivet som investerat mycket pengar i svensk fotboll, så ser vi att om vi kan samla de rösterna möjliggör vi en förändring som utvecklar och optimerar svensk fotboll, säger han.
Blnad sponsorerna bakom satsningen finns även Johan Andersson, vd för Mellby Gård, som nyligen bestämde sig för att skjuta till 50 miljoner i Trelleborgs FF och Jenny Lindén Urnes, ägare och ordförande i Lindéngruppen, som är sponsor till Helsingborgs IF.
Även Johan Glennmo, vd för Danir och ägare av Sigma, som är huvudsponsor till FC Rosengård, Alexander Af Jochnick, ordförande i Orifame, som är styrelseledamot i Djurgården och Jan Ståhlberg, grundare och vd Trill Impact AB, som stöttar Djurgården är också med som sponsorer bakom supporterrösten.
Se hela inslaget om "Initiativ Svensk Fotboll" i spelaren ovan.