Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Efter mardrömsåren - förbundet säljer en del av sin identitet

Keven Baders Blogg

Twitter: Keven_Bader

Threads: Keven.Bader

Sedan 1950 har det tyska förbundet haft ett samarbete med Adidas – ett samarbete som har känts lika naturlig och givet som biets samspel med blommorna.

Detta är inget sponsrat blogginlägg, utan en text om att det tyska förbundet (DFB) har tagit ett beslut som svider enormt mycket för den tyska fotbollssjälen.

Nyheten kom från klarblå himmel. Bara dagen innan rapporterade tysk media om att Tysklands nya bortaställ (det rosa) har sålt rekord många exemplar. Trots detta kom skandalbeskedet att Tyskland inte förlänger samarbetet med Adidas, något som också den tyska finansministern, Robert Habeck, uttalade sig om:

Annons

“Jag kan knappt föreställa mig den tyska tröjan utan de tre ränderna. För mig har Adidas och svart-rött-guld alltid hört ihop. Ett stycke tysk identitet. Jag hade velat ha lite mer lokalpatriotism.”

Robert Habeck

REKORDSUMMA

Jag är fullt medveten om att detta handlar om pengar. Det är ingen hemlighet att det tyska förbundet inte mår bra rent ekonomiskt. De senaste årens dåliga beslut har återspeglat sig både på och utanför planen. De rekordtidiga VM-uttågen 2018 och 2022 har verkligen satt djupa spår, både i själ och plånbok. Kikar vi på DFB:s egna kapital 2015 så låg saldot på cirka 192 miljoner euro – 2022 hade den siffran sjunkit ner till cirka 133 miljoner euro.

Enligt Bild ska Adidas ha erbjudit DFB cirka 50 miljoner euro per år. Nike ska däremot ha erbjudit cirka 100(!) miljoner euro per år.

Annons

Som förbund förstår jag att man har ett ansvar att hitta bästa möjliga samarbeten, MEN i detta fall, när man klipper bandet med Adidas klipper man också bort en del av sig och den tyska historian. Precis som Herr Habeck sa, så går det inte att föreställa sig den tyska landslagströjan utan dess ränder. Det är verkligen en del av den tyska fotbollsidentiteten.

PENGAR FÖRE KULTURSKATT

Det är inte första gången som Nike försöker ”vinna” det tyska förbundet som kund. År 2006 la Nike ett lukrativt erbjudande på bordet, även då större än vad Adidas kunde erbjuda, men strax innan det skulle bli av bestämde sig DFB ändå för att hålla fast vid sin gamle partner.

Även så sent som sommaren 2022 försökte Nike locka till sig det tyska fotbollförbundet, men återigen fick det amerikanska bolaget ett nej…men nu, alltså knappt två år senare, var tydligen kultur/symbolskatten inte tillräckligt värdefull längre.

Annons

Jag kan förstå att det för vissa kan verka som både ett enkelt och logiskt val. Att välja Nike innebär en intäkt på cirka 800 miljoner euro (100 miljoner euro per år, från 2027 till 2034). Men man bör aldrig glömma bort de mjuka värdena, och för många tyskar är detta faktiskt rätt omvälvande. Under alla dessa år har Tyskland och Adidas gått hand i hand – från VM 1954 när Västtyskland vann mot alla odds i Bern, Tysklands gyllene 70-tal, den tyska natten i Rom 1990, guldet på Wembley 96’ och bragden i Brasilien. Alla dessa fantastiska glada minnen i kombination med de tuffa och sorgliga – såsom sju finalförluster och de tidiga uttågen ur VM 2018 och 22’. Genom vått och torrt.

Annons
Annons

REALISMEN BESEGRAR ROMANTIKEN

Dessa pengar kommer göra en enorm skillnad för den tyska fotbollen (om de investeras rätt), men det är så otroligt sorgligt att det tyska förbundet satte sig själva i denna kniviga ekonomiska sits som ”tvingat” dem att acceptera detta bud.

Vissa kanske skrattar, och menar på att det är ju så den moderna fotbollen fungerar. Kalla mig naiv, men vissa saker hoppas man på ska vara för evigt.

Publicerad 2024-03-23 11:50

Kommentarer

Visa kommentarer

Senaste tweets

Arkiv

Annons
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto